LOT: a növekedés esély a túlélésre
A lengyel nemzeti légitársaság a fő tevékenységi körben, vagyis a légiközlekedésben 99 millió zlotyi nettó profitot ért el 2014-ben, azaz 26 millió dollárt, adja hírül elemző összefoglalójában az ATW. Egy évvel korábban még 67 millió zlotyi volt ugyanebben a rubrikában a vesztesége a cégnek. Ráadásul ez a mostani 30 millió zlotyival meghaladja azt a tervezett összeget is, amelyet a szerkezetváltással remélt elérni a légitársaság, az eredmény 103 millióval magasabb, mint a 2013. évi.
Ami akkor is jelentős előrelépés, ha közben a teljes cégre kivetített mérleg még komoly mínuszt, 263,4 millió zlotyit mutat, elsősorban a valutaárfolyamok változása miatt, Sebastian Mikosz szerint azonban ez egy „mesterséges elszámolás, amelynek nincs hatása a vállalat financiális egészségére”.
A vezérigazgató kiemelte: az eredmény azoknak a szigorításoknak az életbe lépése közepette született, amelyeket az Európai Bizottság írt elő a költségvetésből származó szerkezetváltási támogatás jóváhagyása fejében. A LOT tavaly nyolc százalékkal kellett, hogy csökkentse a járatai számát, ennek ellenére két százalékkal több utast szállított, a bevételek pedig úgy növekedtek, hogy közben szinten tudták tartani az üzemeltetés költségeit. A javuló eredményekkel egyébként a támogatás tavaly év végére esedékes összegének csak a kétharmadát hívta le a társaság.
A siker része volt, hogy a hálózat áttervezésével a kapcsolódó járatok kapacitása negyven százalékkal nőtt a varsói bázisreptéren. Ugyancsak ez volt az első év, amikor megmutatkozott a „Dreamliner-hatás”, vagyis hogy a korábbi 767-es flottához képest jóval olcsóbban üzemeltethető Boeing 787-esek vették át a hosszú távú járathálózatot, miközben a hat gép közül egyet az Air Europa számára adtak bérbe, illetve a Dreamlinerek alaposan kivették részüket a téli charter-forgalomból is.
A géppark amúgy is meglehetősen egészséges összetételt mutat: már csak három Classic 737-es repül a kék-fehér színekben, a rövid- és középtávú vonalakon E-jetek dolgoznak három verzióban (170, 175, 195), a belföldi forgalmat Q-400-asokkal repülik, és van még plusz két Dreamliner a megrendelési listán: egyébként mint emlékezetes, a LOT volt az első európai üzemeltetője az új Boeing-típusnak.
A vezérigazgató kijelentette: a tavalyi eredmények megmutatták, hogy van helye a piacon az olyan társaságoknak is, mint a LOT. Ugyanakkor jelezte, hogy az átalakulásnak még korántsem lett vége, most zajlik a 2016-os növekedési tervek kidolgozása, amelyek Mikosz egy korábbi interjúja szerint két új hosszú távú és 15-20 európai járat nyitását jelenthetik, a jelenlegi hálózaton pedig sűríteni kell a járatokat.
Egyértelműen a növekedésben látja a megmaradás esélyét a vezérigazgató: a jelenlegi vállalat túl kicsi a túléléshez. 2016-tól a LOT kiterjedtebb hálózatot kell, hogy ajánljon az üzleti utasoknak, meg kell növelnie nagyságát, hogy csökkenthesse a költségeket, öt év alatt a jelenlegi 47 gépes flottát meg kell duplázni, a folyamat végén a lengyel nemzeti légitársaságnak tehát körülbelül 100 repülőgépe lesz.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!