LOT 767-es hasraszállás: egy biztosítékon múlt?
A légieseményekkel foglalkozó lengyel állami légibaleseti kivizsgáló bizottság (Panstwowa Komisja Badania Wypadkow Lotniczych, PKBWL) kiadta első, még nem végleges jelentését a LOT 767-esének november elsején történt emlékezetes varsói hasra szállásáról, illetve az azt kiváltó körülményekről.
Az Avherald összefoglalója szerint a repülőgépnek a Newarkból való felszállása után meghibásodott a hidraulikus rendszere, amikor a személyzet a futót és a fékszárnyakat behúzta. A hidraulikavezetéken keletkezett lyuk miatt a központi hidraulikarendszerben leesett a nyomás (a hidraulikafolyadék mennyisége két perc alatt 105,1%-ról 10,6%-ra csökkent). Ezt jelezte a pilótáknak a műszerfalon a gép és a hajtóművek műszaki paramétereit, működési jellemzőit közvetítő EICAS-rendszer. A személyzet a megfelelő ellenőrzőlistákat alkalmazta, majd konzultált a légitársasággal és ezután döntött a repülés folytatásáról.
A varsói megközelítés során azonban a személyzet sikertelenül próbálta a vészkibocsátó rendszerrel kiengedni a futókat. A várakozó légtérben köröző 767-est a lengyel légvédelem készültségi géppárja látogatta meg. A vadászgépek személyzete ellenőrizte az utasszállítót és megállapították, hogy a futók változatlanul zárt, benti helyzetben vannak. A személyzet gravitációs kibocsátással is próbálkozott, eredmény nélkül.
72 perccel az első megszakított megközelítés után, miután a személyzet minden módját megpróbálta a futók kibocsátásának és az üzemanyag is fogyóban volt, végül a pilóták a hasra szállás mellett döntöttek. A gép sikeres hasra szállása, majd megállása után az utasokat a vészkijáratok és az automatikusan kinyíló csúszdák segítségével, másfél perc alatt kimenekítették.
A kiürítés után 15-20 perccel léptek a fedélzetre a lengyel állami balesetvizsgáló bizottság, a PKBWL tagjai. Az első szemlén megállapították: a „C829 BAT BUS DISTR” biztosíték kiugrott állapotban van a P6 panelen, míg a „C4248 LANDING GEAR – ALTN EXT MOTOR” biztosíték zárt, normális helyzetben van. A C829-es biztosíték egyebek mellett a vészhelyzeti futóműkibocsátó rendszert védi. A biztosíték pozícióját nem jelezte a személyzetnek semmilyen rendszer, azt csak szemrevételezéssel tudta volna ellenőrizni a gép személyzete.
Miután a gépet felfújható emelőpárnák segítségével felemelték a betonról, külső áramforráshoz csatolták, majd a C829-es biztosítékot visszakapcsolták. Ezután a futómű vészkibocsátó rendszere aktiválódott és sikeresen, akadálymentesen kiengedte, majd rögzítette a futókat. Így a repülőgépet el tudták vontatni a légitársaság karbantartó hangárjába.
Az előzetes jelentés, mint ahogy a balesetvizsgáló hatóságok részéről ez így szabályszerű, nem minősíti a személyzet tevékenységét, nem tartalmaz értékelő mozzanatokat, csak megállapítja az események pontos sorrendjét és az események azonosítható okait.