Légiközlekedés, globális flotta: Ázsia átvette a vezetést!

iho   ·   2018.08.26. 12:00
cim5
Megjelent a Flightglobal szokásos évi összefoglalója, és a World Airliner Census táblázatai szerint a tavalyi sorrendben még harminc százalékkal vezető Észak-Amerika át kellett, hogy adja az elsőbbséget, most már az ázsiai és csendes-óceáni régióban repül a világ szolgálatban álló kereskedelmi gépeinek harmincegy százaléka, és az eddigi élharcos visszaesett huszonnyolc százalékra.

A főszereplő ugyanakkor nem egyszerűen Ázsia, hanem Kína, az óriásország maga tizennégy százalékát birtokolja a globális gépparknak. Amint azt az elemzés kiemeli, a változás drámaisága azon is lemérhető, hogy tíz évvel ezelőtt Észak-Amerikában dolgozott a kereskedelmi gépek harminchat százaléka, míg akkor az ázsiai-kínai részesedés még csak húsz százalék volt.

A helyzet hasonló a flottanövekedés dinamikája szerint is: Észak-Amerika 0,4, Európa 1,2 százalékkal bővített évente az elmúlt évtizedben, a keleti vetélytárs évi tizenegy százalékkal növelte jetjeinek számát, konkrétan ezen időszak alatt Kína egyedül kétezer géppel!

Hasonlóan gyorsan növekedett az elmúlt évtizedben Közel-Kelet gépparkja, ami mostanra a globális hat százalékát jelenti. Ahol viszont nemigen látható farabszám szerinti bővülés, az Afrika és Oroszország illetve a FÁK-országok, bár ez az oroszok esetében a folyamat egybeesik a flotta erős modernizációjával, új nyugati gépek beszerzésével, és amiért a globális arány lesüllyedt hatról négy százalékra, az épp a régi szovjet típusok kisorolásával magyarázható.

Kína az előrejelzésekben is vezet, itt a következő húsz évben évenként 7,5 százalékkal nő az utasforgalom, a géppark bővülése is a kétszerese lesz Észak-Amerikának és Európának. Ahol még komoly erősödés várható, az a Közel-Kelet és Latin-Amerika.

2017 végén a szolgálatban álló sugárhajtású utasszállítók száma 22 ezer 460, húsz év múlva a számuk várhatóan közelíti a 45 ezer 500-at. A mostani flotta körülbelül tizennégy százaléka repül majd még akkor is, ami azt jelenti, hogy a következő húsz évben a beszerzett gépek ötvennégy százaléka növeli a flottát, negyvenhat százaléka pedig a kiöregedett. kisorolt példányok pótlására szolgál.

A keskenytörzsű sugárhajtású utasszállítók dominálnak ma és dominálnak a jövőben is a légiközlekedésben, most az arányuk ötvennyolc százalék, ami 2037-re harminchat százalékra nő. A kétfolyosós-szélestörzsű kategória részesedése csak egy százalékkal növekedik, tizennyolc százalékra. Ezzel párhuzamosan esik vissza a gépparkban a regionális jetek és légcsavaros-gázturbinás gépek aránya.

A későbbiekben visszatérünk még a statisztika érdekes részleteire: típusokra, újonnan megjelenő és búcsúzófélben lévő gépekre.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek