Légi sztrájkok hete
Ez a hét a sztrájkok hete Európában. A sort még vasárnap nyitották a British Airways kabinszemélyzetének azon tagjai, akik a szakszervezetük állítása szerint mindössze 16 ezer fontnyi évi jövedelmet kapnak, mert csak néhány éve tartoznak a légitársasághoz, és ez alig haladja meg az ottani minimálbért, sokkal kevesebb, mint amit akár a nagy diszkontoknál fizetnek hasonló beosztásban. A kabinszemélyzetek sztrájkját mindkét oldalról ugyanazok az egymásnak ellentmondó tényeket tartalmazó nyilatkozatok kísérik, mint február elején, a legutóbbi sztrájk alkalmával. A légitársaság ismét több bérről beszél, és arról biztosítja az utasokat, hogy elérkeznek a célállomáshoz, amit nyilván ismét más társaságoktól személyzetestől bérelt gépekkel oldanak meg. A munkabeszüntetés elsősorban Heathrow járatait érinti, és elsősorban a rövid-, illetve közepes hatótávolságú vonalakat.
A brit szigetek felőli légiközlekedést is erősen befolyásolja a hétfőn megkezdett franciaországi sztrájk, ezúttal – amint tavaly is többször – a légiforgalmi irányítók tiltakoznak és csak csökkentett intenzitással dolgoznak. Ami láthatóan nemcsak a repterek körzetében, de a magas légtérben is kieséseket okoz, mert az átrepülő gépek közlekedését is megbonyolította, hogy Brest, Bordeaux nem dolgozott, vagy csak csökkentett teljesítménnyel, a dél-francia irányítás kedden áll le. Jellemző adatok: tegnap a Ryanair negyvenöt, az Easy harmincnyolc járatát törölte, a BA pedig összevonta egyes járatait és ritkábban, egy-egy nagyobb géppel vitte az utasait a Franciaországon átvezető vonalakon. Az irányítók sztrájkja a tervek szerint péntekig tart. A tavalyi év volt a rekordok éve: a különféle irányító szolgálatok munkabeszüntetése miatt összesen negyvenegy napon keresztül voltak zavarok az európai légiközlekedésben és mintegy 35 ezer járatot kellett törölni. A mostani francia irányítósztrájk egymagában összesen mintegy ezer járat kiesését okozza.
A Finnair alkalmazottainak egy része pénteken tartott ötórás sztrájkot, de a munkabeszüntetés áthúzódott hétfőre is. Ez esetben a műszaki és a reptéri utasbiztonsági és kiszolgáló személyzet állt le a légitársaság legsűrűbb napján. A tárgyalások a Finnair és a Finavia szövetség között kedden folytatódnak.
A bud.hu oldalon az érkező járatok hétfői listáján mindebből annyi volt érzékelhető, hogy a Finnair gépe Helsinki felől majd húsz percet késett, Lyon felől is húsz perc volt a késése az easy járatának, a délutáni BA Londonból negyven perccel később landolt a kiíráshoz képest, este viszont időben érkezett. Szintén összefügghet a sztrájkok egyikével, hogy az Air France éjszakai párizsi gépe sem szállt le időben, 22.55-kor kellett volna érkeznie, de 23.15-kor még csak München környékén repült, vagyis bőven éjfél után volt esélye leszállni. (A Ryanair Dublin felőli járatának tetemes késése nyilván összefügg azzal, hogy a gép odaúton egy utas rosszulléte miatt le kellett, hogy szálljon Stansteden.) A keddi járatok mellett egyelőre sehol sem szerepel törlés.
Végül az óceán túloldalán: sztrájk ugyan még nincs, de az is lehet belőle. Munkaügyi panaszt nyújtott be az American Airlines pilótaszervezete. Az Egyesült Államok három legnagyobb légitársaságának egyikének személyzeteit tömörítő szervezet azt állítja, az AA vezetése bérmegvonással és más eszközökkel kényszeríti a pilótáit arra, hogy akkor is repüljenek, ha nem volt meg az FAA által előírt pihenőidejük.
Az Allied Pilots Association levelére válaszul a légitársaság vezetése leszögezi, a mindenfajta tevékenységük sarokköve a biztonság, és együtt akar működni a szervezettel a problémák tisztázásában. Az APA azonban mindeközben bizalmatlansági szavazást kezdeményezett az óriásvállalat elnök-vezérigazgatója, Doug Parker ellen, mert az American menedzsmentje nem léptette életbe a 2015-ben (az American és a US Airways egyesülésekor) született megállapodás részleteit a pilóták és a cégvezetés között.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!