Kritikus fordulópont előtt állhat a logisztikai szektor

iho   ·   2023.12.02. 09:00
dsv00

A cél a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátás 2050-ig.

Fenntarthatóságról manapság nagyon sok szó esik, hiszen a bolygónkat fenyegető olyan kihívások, mint az éghajlatváltozás, tengerszint emelkedés és a biodiverzitás csökkenése, egyre súlyosabb problémákká válhatnak. A fenntarthatóság iránti elkötelezettség kritikus fontosságú a logisztikai cégek esetén is, különösen, ha figyelembe vesszük a globális közlekedési szektor szerepét az üvegházhatású gázok kibocsátásában, amely igencsak jelentősnek mondható. A DSV sajtóközleményét adjuk közre.

Jelenleg a közlekedés felelős a teljes üvegházhatású gázok kibocsátásának mintegy 21 százalékáért. Amennyiben a szektor nem tesz hatékony lépéseket a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében, további nyolc százalékos növekedési ütem feltételezése mellett, ez a szám várhatóan 2050-re megduplázódik. Az ellátási lánc szereplői számos területen tehetnek a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért. Szerencsére a piacon jól látható törekvések vannak ez ügyben, az útvonal optimalizálásától kezdve, az alternatív hajtású járművek használatán keresztül, technológiai fejlesztéseken át, egészen a zöld raktárakig.

A DSV is elkötelezett a fenntarthatóság mellett

Cégünk hazai és világviszonylatban is piacvezető szerepet tölt be a logisztikai szektorban. Legfontosabb célunk, hogy egy jobb állapotban lévő bolygót hagyjunk a következő generációra. Elkötelezettek vagyunk, hogy 2050-re nettó zéró szén-dioxid-kibocsátást érjünk el. Ennek első állomása, hogy az úgynevezett Scope 1 és 2 kibocsátásunkat ötven százalékkal, illetve Scope 3 kibocsátásunkat harminc százalékkal csökkentsük 2030-ra” – mondta Péchy Tamás, a DSV Hungária Kft. ügyvezetője.

A vállalat kibocsátásának nagy része a 3. körből származik, ami számukra az alvállalkozói fuvarozást jelenti. Ha pedig lebontjuk a 3. hatókörű kibocsátásukat is, akkor láthatjuk, hogy adott közlekedési mód milyen mértékben járul hozzá a szén-dioxid-kibocsátásukhoz.

Globális kibocsátásunk 1,3 százalékát a vasúti, 11,5 százalékát a tengeri, 29,6 százalékát a közúti és 57,6 százalékát a légi közlekedési mód generálja jelenleg” – tette hozzá Péchy Tamás.

Szavak mellett tettekkel is támogatják a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátási cél elérését

A közelmúltban elindult a logisztikai vállalat szén-dioxid-díjszabási programja (Carbon pricing fee programme), amelynek köszönhetően minden divízió a karbonkibocsátása alapján díjat fizet egy közös alapba. Az ebben lévő összeget pedig olyan innovatív projektekbe és programokba fektetik be, amelyek a fenntartható technológiák alkalmazása révén hozzájárulhatnak a fenntarthatósági célok gyorsabb eléréséhez. Példa lehet erre a cég legújabb kezdeményezése, a DSV energia (DSV Energy) program. Ennek segítségével növelik nagy létesítményeik tetőtereinek napelem – és potenciálisan szélenergia – felhasználását. Ezen kezdeményezések pedig elősegíthetik a fenntartható technológiák gyorsabb elterjedését Magyarországon is.

Passzív energiafelhasználókból, aktív energiatermelőkké szeretnénk válni. Ennek keretein belül most az épületeinkhez szükséges energiát tervezzük megtermelni. Emellett fokozatosan tervben van a környezetbarátabb és hatékonyabb közlekedési technológiákra történő áttérés is” – nyilatkozta Péchy Tamás, hozzátéve, hogy Magyarországon például az új raktáruk tervein is már szerepel napelem és elektromos töltőállomások kiépítése is.

Folyamatos az alternatív üzemanyaghajtású járművek tesztelése

A DSV 500 e-pótkocsit rendelt meg európai útvonalaira, amelyeknek üzembehelyezése 2024 nyarán várható. Ezek olyan félpótkocsik, amelyeknek mozgatása elektromos rásegítéssel történik, ezáltal csökkentve a kamionok energiaigényeit. Az e-pótkocsik mögött meghúzódó koncepció az, hogy dízel teherautókkal vagy elektromos teherautókkal kombinálva is használhatók. Az elektromos teherautókon az e-pótkocsi akár ötszáz kilométerrel is meghosszabbítaná a megtett távolságot. Ha egy e-trailert párosítanak egy dízel teherautóval, akkor a várakozások szerint 20–45 százalék közötti szén-dioxid-csökkentés is elérhető.

Ilyen távok megtételére sajnos a teljesen elektromos vontatók fejlesztése még nem megoldott. Ugyanakkor rövidebb távolságok esetén Magyarországon is keressük a fenntartható megoldásokat, vizsgáltuk már az elektromos furgonok használatának lehetőségét, illetve decembertől egy 16 tonnás elektromos járművet tesztelünk dél-pesti viszonylatban. Az elektromos meghajtáson túl vizsgáljuk az egyéb alternatív üzemanyag meghajtású lehetőségeket is. Ennek részeként pedig Magyarország és Csehország között indítottunk el LNG meghajtású vontatókat” – árulta el a DSV Hungária Kft. ügyvezetője.

A fenntarthatóság kihívásai előtt állva, a vállalat komoly elkötelezettséget vállalt a bolygó jövőjének megőrzése mellett. A logisztikai óriás nem csupán szavakban vallja a fenntarthatóság iránti elkötelezettségét, hanem konkrét lépéseket is tesz a környezetvédelmi célok elérésére. A cég által kitűzött ambiciózus tervek, mint a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátás elérése 2050-re, az alvállalkozói fuvarozás szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése és az alternatív energiák felhasználásának növelése, mind azt tükrözik, hogy a DSV a fenntarthatóság éllovasa kíván lenni a logisztikai szektorban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek