Középpontban a vasút Gemencen

Fritz Gergely   ·   2012.09.17. 20:30
DSC_0023kk

Változatos programokkal, sűrű menetrenddel, gőzmozdonnyal, vasútmodell-kiállítással, kézműves foglalkozással, vadételfőzéssel várta a résztvevőket a Gemenci Erdei Vasút a kisvasutak napja rendezvénysorozat keretében szeptember harmadik szombatján. A nap első és második járata is különleges volt: a Pörbölyről 8.25-kor indult szerelvény a teljes, 30 kilométeres hálózatot bejárta, az egyébként ritkán használt Keselyűs–Bárányfok szakasszal együtt. Egy órával később a Rezét nevű gőzmozdony fehér füstje borította el a pörbölyi állomást, a fatüzelésű lokomotív két kocsival vágott neki a Gemenc-Dunapartig tartó útnak.

A nap első gőzvontatású nosztalgiavonata bepöfög a pörbölyi peronhoz<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(a szerző felvételei)

A huszadik század második felében épült, 760 milliméter nyomtávolságú hálózat a vadregényes gemenci erdőben halad. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően egyre többen keresik fel a vadállományban igen gazdag erdőséget. Pörbölyön ökoturisztikai központ, Lassiban erdei játszótér, halászati múzeum, Malomtelelőn kilátó várja azokat, akik szeretnének megismerkedni Európa egyetlen ártéri erdejének természeti értékeivel.

Gemenc azonban egy vasútbarát számára is ideális célpont. A C50-es mozdonyok húzta személyvonatok mellett kétségtelenül a Romániából származó 490,2003 pályaszámú Rezét gőzös aratta a legnagyobb sikert. A gemenciek gőzöse jelenleg ereje teljében van. Egy éve végezték el teljes felújítását az istvántelki főműhelyben. A mozdony egyébként – tűzgyújtási tilalmat kivéve – tavasztól őszig közlekedik hétvégéken. A személyszállításon kívül a teherforgalom is jelentős Gemencen. Évente 8000 köbméter fa fut be a pörbölyi állomásra, amelynek nagy részét helyben feldolgozzák, a többit nagyvasúton szállítják el.

Hamarosan visszaindul a nosztalgiavonat Pörbölyre

A kisvasúti nap programjai mindenki számára egyértelművé tették: Gemencre nem csak évente egyszer érdemes ellátogatni. Csontos Péter erdészetvezető az ihónak elmondta: céljuk, hogy egész évben változatos programokat kínáljanak az érdeklődők számára. Évente nem egy alkalommal sétahajózással egybekötött különvonatozást, fotótúrát, télen tükörjégtúrát szerveztek, kora ősszel pedig a már hagyománynak számító, szarvasbőgést hallgató kirándulásra invitálták a vállalkozó kedvűeket.

Az erdészetvezető kiemelte: a kisvasútnak csak akkor van jövője, ha a környék turizmusát összehangolják. A szekszárdi borvidék, mint a térség legfőbb turisztikai célpontja, temérdek látogatót vonz. Ha a borászokkal a jövőben is együttműködnek, akkor még kedveltebb kirándulóhellyé válhat Gemenc környéke. A siker érdekében többféle beruházást tervez az erdőgazdaság. A bárányfoki szabadidőközpont környékének privatizációja miatt Keselyűs fejlesztése merült fel. Tanösvényt, a pörbölyihez hasonló, ám kisebb állomásépületet, parkolót építenének.

A délutáni nosztalgiajárat már három kocsival közlekedett. A harmadik kocsit egy C50-es tolta rá a vonatra

A vasútüzem a C50-es mozdonyok fejlesztését is folytatná. A prototípus „remot” mozdony már két éve közlekedik a kisvasúton. Idősebb társaihoz képest üzemeltetése gazdaságosabb, motorja környezetkímélőbb. A kocsipark felújítása, valamint a pálya rekonstrukciója szintén szerepel a távoli tervek között. Csontos Péter kiemelte: olyan komplex turisztikai központot szeretnének kialakítani, amelynek a középpontjában a kisvasút áll. Remélik, hogy a változatos programoknak köszönhetően külföldről is egyre több turista látogat el Gemencre.

Kapcsolódó hírek