Kitiltják a szennyező autókat a francia nagyvárosokból
A párizsi Le Figaro szerint a francia hivatalos közlönyben már meg is jelent az a rendelet, amely előírja, mekkora bírságot lehet majd kivetni a közlekedés ama résztvevőire, amelyek a tiltás majdani hatályba lépése után mégis megkockáztatnák a behajtást. A kamionokra, az autóbuszokra és más nehézjárművekre 135 eurós, a többi járműre 68 eurós összeget vetnének ki, azaz nagyjából 40 ezer és 20 ezer forintnak megfelelő summákról lenne szó.
Eddig nyolc francia város jelezte, hogy kész részt venni a forgalom jobbító célú korlátozásában oly módon, hogy kizárja útjairól a legszennyezőbb járműveket. A listát maga Párizs, a főváros vezeti, jelentkezett még a kísérletre Saint-Denis, Bordeaux, Lyon, Grenoble, Clermont-Ferrand, Nizza és Aix-en-Provence is. Az állami hatóságok irányításával júliusig kell kidolgozniuk a végrehajtás részleteit, ezt követően pedig hároméves programot indítanak be a jobb levegőjű elsőbbségi körzetek (ZAPA) létrehozására.
A nyolc város jelenleg megvalósítási tanulmányokat folytat a különböző lehetséges forgatókönyvek tekintetében – közölte Joelle Collosio, a projektet felügyelő környezetvédelmi és energiaügynökség (ADEME) levegőminőségi csoportjának főnöke. A városi tanácsok választottjainak konkrétan arról kell dönteniük, hogy milyen járművek válnak nemkívánatossá mint túlságosan légszennyező konstrukciók, mert túl sok mikrorészecskét bocsátanak ki: ezek a szuperfinom porszemek képesek a tüdő legmélyére is behatolni.
Denis Baupin, a fenntartható fejlesztéssel foglalkozó párizsi hivatal ökológusa elmondta, hogy főleg a dízelmotorok lehetnek érintettek. Christian Scholly, a francia Automobilklub igazgatóhelyettese ehhez hozzáfűzte, hogy a kategórián belül a városi tanács választott tagjai szabják meg a követelményeket, de a már kiszivárgott terveket aggasztónak tartja.
A tudomására jutott elképzelések szerint az autóbuszok 64 százaléka, a kamionok és más nehézjárművek 57 százaléka nem lenne jogosult közlekedni a védett városi területeken, a könnyű haszonjárművek és a személyautók 38 százalékát érintené a korlátozás. Az előkészítés időszakában fogják kijelölni az elsőbbségi körzetek határait is – lesz olyan, amely egy egész várost foglal magában, mások csak néhány kerületet, de olyan is lesz, amely túlmegy egy-egy település határán. A tilalom időtartamát vagy bevezetésének naptárát is csak ezután dolgozzák ki.
A projekt legfőbb célja a lakosság egészségének védelme. Egy 2005-ben az Európai Unió 25 akkori tagállamáról készült felmérés szerint Franciaországban évente csaknem 42 ezer emberéletet követeltek a levegőszennyezés és a mikrorészecskék okozta betegségek miatt bekövetkezett halálesetek. Egy másik felmérés szintén riasztó eredményt produkált Franciaország tekintetében: a 30 éven felüli francia lakosság körében a várható élettartam Párizsban átlag 5,8 hónappal, Marseille-ben 7,5 hónappal, Bordeaux városában öt hónappal csökkent a szennyezettség miatt.