Kínai motorvonatokat vesz Irak
A 115 millió dollár értékű megállapodást december 15-én Bagdadban írták alá a közel-keleti ország vasútjának és a kínai gyártónak a képviselői.
A tervek szerint az első két egység akár egy éven belül az IRR-hez kerülhet. Az óránkénti százhatvanas sebességre is képes, modern szerelvényeket magas minőségi elvárásoknak megfelelően gyártják. Az IRR-nek először a teljes összeg tíz százalékát kell kifizetnie, a fennmaradó összeget pedig részletekben, a leszállított motorvonatok mennyisége alapján szükséges teljesítenie – számol be a Railway Gazette.
Irak több mint 2200 kilométeres vasúthálózatából 1900 kilométer az Európában is elterjedt, 1435 milliméteres, normál nyomtávval épült ki. Az országnak Iránnal és Szíriával van nemzetközi vasúti kapcsolata; a Jordániával való összeköttetés jelenleg is épül: az akabai kikötőt kötik össze Irakkal a két ország közötti kereskedelem további fellendítése érdekében. A kétezres évek háborúi miatt a vasúti személyszállítás szinte teljes mértékben leállt Irakban; az utóbbi évek során kezd csak újjáéledni. 2008 óta Bagdad és Dora között ismét járnak személyvonatok, a főváros és Bászra között egy éjjeli járat közlekedik, péntekenként Szamarrába megy egy zarándokvonat, és a moszuli kapcsolat is hamarosan ismét elindulhat. A 650 kilométeres Bagdad–Bászra vonalat a közeljövőben 250 kilométeres sebességgel járhatóvá építenék át az Alstom segítségével; a döntés hamarosan megszülethet. Az ország közlekedési minisztériumának reményei szerint a jövőben akár 4000-5000 kilométeresre is bővíthetik az egyre inkább magára találó iraki vasúthálózatot.