Készülnek az Amtrak Airo-vonatai
A szerelvények körülbelül 3500 alkatrészének gyártásához harmincegy amerikai államból cirka száz beszállító járul hozzá.
Az Egyesült Államok nemzeti vasúttársasága, az Amtrak 2021-ben kötött keretmegállapodást a Siemens Mobility-vel összesen 73 korszerű vonat beszerzéséről, 3,4 milliárd dollár (jelenlegi árfolyam alapján cirka 1200 milliárd forint) értékben. A vasúttársaság a jövőre is gondol: a várható utazási igények kielégítése érdekében a kontraktus opcionálisan további száznegyven Airo-szerelvény megrendelését is lehetővé teszi, ebből tízre már idén augusztusban be is nyújtották az igényüket.
Az első járművek gyártása nemrégiben kezdődött meg a Siemens kaliforniai, sacramentói üzemében, ami az egyik legnagyobb és legfenntarthatóbb a maga nemében: energiaellátásának nagy részét napelempark termeli meg.
Az Amtrak kiemelte: a vasúti utazások iránti egyre nagyobb kereslet kielégítés érdekében épülő Airo-szerelvények ráadásul munkahelyeket is teremtenek még a forgalomba állításuk előtt. Az új vonatok nemcsak világszintű kényelmet fognak nyújtani országszerte, hanem a helyi gazdaságokat is élénkítik, miközben a vasúttársaság forradalmasítja az Amtrak-élményt.
Az akár kétszáz kilométer per órás sebességgel használható Airo-vonatok tágas belső terekkel, panorámaablakokkal, jókora lábtérrel, dupla és egyszemélyes ülésekkel, hálózati és USB-csatlakozókkal, valamint fedélzeti wifivel növelik majd a távolsági utazások élményét. A kocsik a fedélzeti emelőnek, a megnövelt akadálymentes tereknek, valamint a továbbfejlesztett hang- és vizuális üzeneteknek köszönhetően jobb hozzáférhetőséget fognak kínálni minden utasnak.
Az új Amtrak-vonatok fenntarthatóbbak, és zökkenőmentes átmenetet fognak kínálni ott, ahol eddig időigényes mozdonycserére volt szükség. Az Airo-vonatok egy a Siemens Charger-mozdonycsaládhoz tartozó gépből és hat vagy nyolc személykocsiból fognak állni. Néhány szerelvényen kizárólag dízel-elektromos üzemű mozdony dolgozik majd, de a flotta nagy része villamos és dízelüzemre is képes lesz – a mozdony utáni kocsit segédüzemmel látják el: áramszedőt szerelnek rá, a mozdony vontatómotorjainak táplálására alkalmas transzformátorszekrényt építenek be, továbbá az egyik forgóváza is hajtást fog kapni.
Az Airo-vonatok kinézetét 2022 decemberében mutatták be hivatalosan. Az első kész szerelvény várhatóan 2026-ban állhat menetrend szerinti forgalomba. Az eddigi megrendelt 83 vonat összesen tizennégy útvonalon fog közlekedni, többek között a Boston–Washington, DC–Virginia Beach viszonylatú Northeast Regionalon, a New York és Niagara Falls közötti Empire Service-en, a Brunswick és Portland/Boston közötti Downeasteren, a kanadai Vancouvertől Seattle-ön és Portlanden át Eugene-ig közlekedő Amtrak Cascades járatokon, valamint a New Haven és Springfield közötti Hartford Line vonatokon.
New York állam közlekedési minisztériuma szerint a kényelmes és megbízható vasúti személyszállítás létfontosságú az állam gazdasági jóléte szempontjából, az Amtrak új Airói pedig már most is hasznot jelentenek – jelenti a Railway Pro.
(Nyitóképünkön az egyik első elkészült Airo-kocsi. Kép forrása: Railway Pro)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!