Kész az új esztergomi buszpályaudvar
A vasútállomással egybeépített új, intermodális csomópontot augusztus 20-ától használhatják az utasok.
A nettó 4,1 milliárd forintból megvalósított fejlesztés része a 2-es számú Rákosrendező–Esztergom vasútvonal korszerűsítésének. Esztergomban eredetileg ötven éven keresztül egy családi házakkal és vendéglátóhelyekkel szegélyezett utca kiöblösödésében volt a buszpályaudvar. A forgalom, a járművek indítása és téli melegítése légszennyezéssel és zajjal járt, hosszú ideje zavarta az ott élőket, többek között ezért is helyezték át a létesítményt. A 240 járatot kiszolgáló új buszpályaudvar, valamint a forgalmi irodák, a buszparkoló kialakításához használaton kívüli vasúti területeket vettek igénybe, felújították az oda vezető utakat és két körforgalmat építettek.
Kerékgyártó József, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója elmondta: a komplex fejlesztések nagy vonzerőt jelentenek. A Budapest–Esztergom vonal Rákosrendező és Esztergom közötti ötven kilométerének villamosítása 2016 nyarán kezdődött meg és 2018 áprilisában fejeződött be. A villamosításnak és az ahhoz kapcsolódó beruházásoknak köszönhetően hat év alatt pedig hétszeresére nőtt az utasforgalom: a vonalon 2019-ben már több mint ötmillióan vették igénybe a vasutat. A vonatok a főváros és Esztergom között egész nap harmincpercenként közlekednek, csúcsidőszakokban jellemzően két egységnyi Flirt motorvonattal. A felújított esztergomi állomáson pedig csaknem 850 ezer utas fordult meg tavaly. Dorogon is kiépült egy intermodális csomópont, és számos állomást tettek kényelmesebbé, biztonságosabbá. A projekt teljes költsége eléri a 120 milliárd forintot.
Annak érdekében, hogy az utazók a továbbra is közvetlenül érhessék el a frekventált belvárosi területeket, a városban található oktatási-nevelési és egészségügyi intézményeket, a helyközi járatok jelentős része Esztergom központját érintve közlekedik. Az új menetrendi struktúrának köszönhetően elkerülhetővé válik az autóbuszjáratok közötti kényszerű átszállások jelentős része. Ezzel együtt megváltozik a térség regionális autóbuszmenetrendje is: augusztus 20-ától a vasúti menetrenddel összehangoltan közlekednek a buszok Leányváron, Piliscsabán, Piliscséven, Pilisvörösváron, Solymáron, Esztergom vasútállomáson és részben már Dorogon is.
A közösségi közlekedés fejlesztésének következő lépésében a város új, zéró károsanyag-kibocsátású járművek beszerzésére pályázik a Zöld Busz Program keretében, erről a napokban írtak alá megállapodást az Innovációs és Technológiai Minisztériummal (ITM).
A Start első embere azt is elmondta: Budapest elővárosi forgalmában 2022 végére csak modern szerelvények közlekednek majd; a 123 példányt számláló Flirt motorvonatflotta mellé további negyven kétszintes Stadler KISS motorvonat érkezik.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!