Kéretlen ajánlat az Americannek: mit akar a Qatar?
Mind a Qatar, mind az Öböl-régió egy más társasága, az Etihad gyakorlatában láthatta már a világ a nyugat felé való terjeszkedés politikáját: különösen az Etihad jeleskedett, különösen európai légitársaságok felvásárlásában, elsősorban olyanokéban, amelyek pénzügyileg nehéz helyzetbe jutottak, és az Etihad a befektetés ellenértékeként gyakorlatilag átvette vagy átvette volna a cég irányítását. Ennek a terjeszkedési politikának azonban olyan súlyosan kudarcos elemei vannak, mint a csőd felé változatlanul menetelő Alitalia, és annak az új befektető-tulajdonos intézkedéseit blokkoló alkalmazotti állománya.
A Qatar legfeltűnőbb lépése a British Airwayst, az Iberiát, az Aer Lingust és a Vuelinget tömörítő IAG-csoport tíz százaléknyi tulajdonrészének megszerzése volt, amit tavaly a dohai cég húsz százalékra emelt. Ugyancsak 2016-ban vásárolt be a Qatar a chilei központú LATAM csoportba. Ugyanakkor a mostani ajánlat kíséretében kiadott közleményben a Qatar hangsúlyozza, hogy semmilyen formában nem kíván beavatkozni a tulajdonrésze fejében az American vezető testületeinek összetételébe, az AA működésébe és stratégiájába.
Azonban az American igazgatótanácsa a belső rendelkezések értelmében fenntartja magának a jogot minden olyan befektetés engedélyezésére vagy tiltására, amely meghaladja a társaság szabadpiaci részvényeinek 4,75 százalékát: a Qatar közleményében egyébként a dohai cég jelzi, hogy első lépcsőben csak ilyen arányban vásárolna részvényeket. Doug Parker American-elnök az alkalmazottaknak írt levelében azt is közli megnyugtatásképp, hogy a szövetségi törvények értelmében külföldiek tulajdonrésze amerikai légitársaságokban nem emelkedhet huszonöt százalék fölé.
Amit hivatalos válaszként az American elsősorban hangsúlyoz, az nem is a tulajdonrész megszerzésével kapcsolatos, hanem azzal, hogy ez az esetleges üzlet semmiben nem változtatja a légitársaság alapállását az Öböl-mente két legnagyobb cégével, illetve pontosabban az azokba invesztáló kormányokkal szemben. Dubai és Doha a nagy amerikai légitársaságok vádjai szerint illegális állami támogatások formájában segíti az Emiratest és a Qatart az amerikai piacon való terjeszkedésben, elsősorban a hazai légitársaságok kárára, amelyek nem kapnak hasonló állami támogatást, viszont keményen lobbiznak Washingtonban reguláció szigorításáért, a fair piaci verseny helyreállításáért, ahogy az American válasza fogalmaz.
Az American és a Qatar egyébként egyaránt a Oneworld szövetséghez tartozik, és ezen keresztül létezik némi codeshare-együttműködés a két cég között.
Az ATW szerkesztője szerint a váratlan ajánlat összefügg a Qatar egyre nehezedő helyzetével öbölmenti versenytársaival szemben is a jelenlegi kemény politikai konfliktus árnyékában. Az Etihad játszmáival ellentétben a társaság olyan cégben próbál részesedést szerezni, amely egyáltalán nem tartozik a bizonytalan pénzügyi alapokon nyugvó légitársaságok közé. Vagyis a dohai döntés elsősorban politikai jellegű illetve motivációjú, írja a portál.
Miközben a Katarral szembeni blokád súlyosan érinti a légitársaság üzemelését, hosszabb útvonalakra kényszerítve és fontos, elsősorban szaúdi piacokról kitiltva a céget, a Qatar az American tőkerészének megszerzésével valamivel stabilabbá tehetné a pozícióját, csökkentené a stigmatizáció veszélyét, ami nyilván erősen hat az amerikai piacon is. Az USA a Qatar legfontosabb mozgástere, a hálózat legerősebb országa, a Qatar teljes üzemi tevékenységének nyolc százaléka kötődik az Egyesült Államokhoz.
Ugyancsak érdekes az a logika, ami szerint a Qatar belépése az American tulajdoni szerkezetébe nem csak az amerikaiak alapállásán változtathatna, hanem egyben némi védelmet és versenyelőnyt jelentene a legnagyobb riválissal szemben is, ami nem az American vagy a többi amerikai nagy társaság, hanem az Emirates. Akár oly módon is, hogy ha a Qatar ajánlata éppenséggel felkorbácsoná az Öböl-mentiekkel szembeni amerikai ellenállást, ezut a Qatar tudná leginkább ellensúlyozni, épp a Oneworld tagsága révén, az Emirates és az Etihad viszont nem tartozik egyik nagy globális szövetségez sem.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!