Kényszerpályán Cambridge-ben
A rekorder pálya a „The Busway” névre keresztelt negyven kilométer hosszú hálózat része, amely Huntington és Trumpington között teremt összeköttetést, felfűzve az egyeteméről híres Cambridge városát, St. Ives várost, valamint a közbeeső falukat. A hálózat három vonalból áll, a brit szigeteken megszokott módon az üzemeltetést különféle alvállalkozók végzik: az A és a B vonalon a Stagecoach, a C vonalon a Go Whippet buszaival utazhatunk. A cégek vegyesen emeletes és szóló buszokat is közlekedtetnek a vonalon, ami viszont közös bennük: az összes kocsi bio-üzemanyaggal üzemel.
A városokban jellemzően normál közúton közlekednek a kocsik, a városok között viszont kényszerveztésű pályán, amelynek huszonöt kilométeres hosszával Campbridge átvette a vezetést az ausztrál O-Bahn Buswaytől a leghosszabb ilyen pálya versenyében. Maga az építkezés 2007 márciusban kezdődött, a 2009 áprilisi megnyitást, valamint a tervezett 116 millió fontos költségvetést jelentősen túllépve 2011. augusztus 7-én nyitott meg a „The Busway” névre keresztelt hálózat. Az összköltség végül 180 millió fontra rúgott a Nagy-Britannia tizenharmadiknak megnyitott kényszervezetésű buszvonalán. Egyes hangok feleslegesnek tartják a beruházást, és inkább a felhagyott vasútvonal visszaépítésében látták volna a megoldást. Tény és való, hogy igen furán néznek ki a földútra lefektetett betoncsíkok, de gyors és megbízható kapcsolatot teremtenek Cambridge felé, a vasúti pálya, vagy akár egy aszfaltút építési költségének töredékéért.
A rendszer promóciós videója itt tekinthető meg:
Felmerül a kérdés, hogy mi történik, ha a kényszervezetéses pályán robban le a busz. Az alábbi videóból ez is kiderül:
A kényszervezetéses buszrendszer egyébként leginkább a szigetországra jellemző, de találhatunk ilyen megoldást Ausztráliában, Japánban, és a németországi Essenben. Utóbbi helyen egy ideig igen különleges megoldással találkozhattunk, a vonalon kétüzemű dízel/elektromos duobuszok jártak, amik lementek a villamos alagútjába is, a középperonos megállókban pedig a bal oldalukra vágott ajtón lehetett utast cserélni. A duobuszokat azóta kivonták a forgalomból, a földalatti megállókban is már csak a villamos áll meg.