Június 5-én indul az elektronikus útdíj tesztüzeme

MTI   ·   2013.02.14. 10:00

A csütörtöki Magyar Közlönyben megjelent az elektronikus útdíjjal kapcsolatos teendők részletes ütemterve, pontosan meghatározva a rendszer bevezetéséhez szükséges feltételek határidejét.

A kormány döntése értelmében a nemzeti fejlesztési miniszternek február 15-től gondoskodnia kell a rendszer indulásához és működéséhez szükséges beruházások előkészítéséről és végrehajtásáról.

A minisztériumnak március 15-ig be kell a kormány elé terjesztenie az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról szóló törvény tervezetét, valamint április 15-ig a hozzá kapcsolódó kormányrendeletek tervezeteit. A fejlesztési, a belügyi, valamint a közigazgatási tárcának május 15-ig kell a kormány elé tennie a díjfizetés ellenőrzésére vonatkozó jogszabályok, valamint a jelenlegi hatósági jogosítványok kiterjesztéséről szólót tervezetet.

A következő határidő május 31., a fejlesztési minisztériumnak addig kell biztosítania a rendszerhez szükséges, megfelelően képzett személyi állományt, június 5-én pedig el kell indítani a tesztüzemet. Közel egy hónap tesztelés után, július 1-jétől pedig élesben is elindul a teljes ED rendszer a kormány jelenlegi tervei szerint.

Szoros lesz

Mint ismert, a korábbi terveket felülírva, az Állami Autópálya Kezelő építi ki a rendszert, és központosított közbeszerzéssel gyorsítják a szükséges berendezések beszerzését. Ez egyben azt is jelenti, hogy a vásárlásokat esetenként néhány nap alatt le lehet bonyolítani.

Az elektronikusútdíj-tender kiírója, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) január végén jelentette be, hogy visszalépett a pályázat nyertese, a Getronics Magyarország Kft., arra hivatkozva, hogy az ajánlat kihirdetését követően az alvállalkozóival történő egyeztetések alapján nem látja biztosítottnak a szerződésszerű teljesítést biztosító együttműködést, ezért a szerződést nem írják alá.

„Kabaré

Ezt követően Orbán Viktor Vásárosnaményban, a kihelyezett kormányülés után tartott sajtótájékoztatón közölte: az állam saját hatáskörében valósítja meg az elektronikus útdíjszedési rendszert. A kormányfő elmondta, miután visszalépett a nyertes Getronics, a kabinet két lehetőséget mérlegelt: új pályázat kiírását és az állami megvalósítást. Végül az utóbbi mellett döntöttek. „Köszönjük szépen, nagyon jót szórakoztunk, jó mulatság volt, kiírtuk a pályázatot, beadták a cégek, elbíráltuk, szerződni akartunk, aztán nem írták alá. Még egyszer ezt a kabarét nem adjuk elő” – fogalmazott a miniszterelnök. A fejlesztési tárca pedig jelezte, hogy semmiféle problémát nem okoz a 2013-as költségvetésben a kialakult helyzet.

Kapcsolódó hírek