Jön a Proxima a francia nagysebességű vasúti piacra

iho/vasút   ·   2024.10.14. 15:25
alstom_avelia_horizon

A startup-vállalkozás tizenkét Avelia Horizon típusú kétszintes motorvonatot rendelt az Alstomtól. A szerelvények Bordeaux, Nantes, Rennes, Angers és Párizs között fognak közlekedni.

A napokban bejelentett, 850 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 340 milliárd forint) értékű beruházás a vonatok tizenöt évnyi karbantartását is magába foglalja, mely a Bordeaux-tól húsz kilométerre délre található, marcheprime-i műhelyben fog zajlani, amit az LGV Sud Europe Atlantique nagysebességű vasútvonalat üzemeltető infrastruktúra-kezelő Liséától vesznek majd bérbe.

Az Avelia Horizonok két rövidebb, nagy teljesítményt és kompaktságot ötvöző vonófejből, valamint csuklós kocsikból fognak állni, csökkentve ezzel a szükséges forgóvázak számát, melyek a megelőző karbantartási költségek harminc százalékáért felelnek. A vonatok háromszáz kilométer per óránál is magasabb sebességet fognak tudni elérni, az Alstom szerint a piacon elérhető legnagyobb utaskapacitást fognak kínálni, csökkentve ezzel az egy ülésre vetített üzemeltetési költségeket.

A motorvonatok a francia vasúti járműgyártás igazi koprodukciójában fognak készülni. A tervezés és a fedélzeti vonatbefolyásolás Saint-Ouenban zajlik, a kocsikat a La Rochelle-i üzemben építi majd meg az Alstom, a vonófejeket Belfort-ban gyártják le, a vezérlő- és utastájékoztató rendszerek, valamint a fedélzeti berendezések Villeurbanne-ból, a motorok Ornans-ból, a forgóvázak Le Creusot-ból, a vontatási berendezések és az elektromos szekrények Tarbes-ból, a villamos átalakítók Petit-Quevilly-ből érkeznek, az EDC Toulouse az elektromos berendezéseket állítja elő, az utasteret pedig a valenciennes-i CDS Interiors tervezi meg. Az első szerelvényeket várhatóan 2028-ban veheti át a Proxima.

A startupcéget a francia nemzeti vasúttársaság személyszállítási ága, az SNCF Voyageurs korábbi vezérigazgatója, az SNCF Ouigo elnevezésű diszkont nagysebességű vasúti szolgáltatásának kifejlesztésében is közreműködő Rachel Picard, valamint az Alpha Trains vasútijármű-lízingcéget alapító Timothy Jackson alapította. A tervek első fázisa körülbelül egymilliárd eurónyi (cirka 400 milliárd forintnyi) beruházást tartalmaz, ez a járműbeszerzést, az elindulás költségeit, valamint forgótőkét foglal magába. A Proximát teljes mértékben a párizsi központú energetikai, környezetvédelmi, digitális, közlekedési és szociális infrastrukturális befektető, az Antin Infrastructure Partners finanszírozza, egy francia és nemzetközi bankokból álló konzorcium támogatásával.

A Proxima júniusban ismertette terveit, a különböző ügyfelek igényeinek meghallgatásával, valamint a fogyasztói magatartásban és életmódban bekövetkezett változások figyelembevételével kívánja újra feltalálni az élményt, beleértve a nagyobb mértékű távmunkát, az üzleti és a szabadidős élet közötti szakadék csökkentését, valamint a jobb fedélzeti kapcsolat iránti igényt.

Azonban nem a Proxima az egyetlen nagysebességű magánszolgáltató, ami hamarosan a francia vasúti piacra léphet. A Kevin Speed például húsz háromszáz kilométer per órás tempóra képes motorvonatot tervez vásárolni az Alstomtól; a szerelvényekkel 2028 végétől szállítana utasokat Ilisto márkanévvel Párizs és Lille, Strasbourg, valamint Lyon között. A Le Train pedig a spanyol Talgótól szerez be tíz S106 sorozatú Avril motorvonatot, melyek Bordeaux, Angoulême, Nantes, Rennes és Arcachon között közlekednének.

Mint ebből is látható, a már több mint negyvenéves francia nagysebességű vasúti piac folyamatosan liberalizálódik, az SNCF-en felül az olasz nemzeti vasút Trenitalia is szolgáltat már egy ideje Franciaországon belül, a spanyol nemzeti vasút Renfe pedig Spanyolországból jár át a szomszédba, Renfe Viajeros márkanévvel – számol be a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön az Alstom Avelia Horizon motorvonatának látványterve. Kép forrása: Alstom / railway-news.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek