Jat-Etihad: nemzeti lesz-e az új légitársaság?
Bár a magyar sajtó egyes híradásai már biztosra jelezték, az Etihad Airways csak július 26-án jelentette be hivatalosan, hogy augusztus 1-én a belgrádi Hotel Hyatt-ben aláírják a stratégiai partnerszerződést a Jat Airways-szel. Több mint öt hónapos tárgyalássorozat előzte meg ezt az ünnepélyes aktust.
Az Emirátusok megvásárolja a légitársaság 49 százalékát, de mindenki előtt teljesen világos, hogy befolyása az operatív döntésekbe jóval nagyobb lesz, mint azt a részesedése indokolná. Az egyezményt a szerb kormány részről Alekszander Vucsics első miniszterelnök-helyettes fogja aláírni, míg a szerb repülős portál tudomása szerint az Etihad részéről James Hogan elnök-vezérigazgató.
Ahogy arról már korábban is írtunk, az operatív ügyek tényleges átvételére néhány hónap múlva kerül sor, a mostani várakozások szerint a téli menetrend beindulásával. A menetrend egyelőre a Jat Airways honlapján még nem található, így nem sikerült próbafoglalást csinálnom a szintén beharangozott napi Belgrád-Budapest járatra sem. Ennek ellenére néhány részlet természetesen nyilvánosságra került az elkövetkező két hónapra tervezett munkákról. Ezeket elsősorban Vucsics szellőztette meg pár héttel ezelőtti sajtótájékoztatóján, ahol szakértők szerint idő előtt hozott nyilvánosságra részleteket a közös üzleti elképzelésekről.
Az Etihad átalakítási terve, az „Új termék” nevű projekt a technikai és operatív változtatások mellett a nemzeti légitársaság imidzsének megváltoztatását, közte a névváltoztatást is tartalmazza. Ez mindenkit érzékenyen érint, ezért is vetették Vucsics szemére a tudósítók, hogy igazán tudhatná, hogy nem a JAT neve fog megváltozni, mert az már 2003. augusztus 8. óta Jat Airways. Az Etihad mostani közleménye nem említette az Air Serbia megnevezést, bár a felvetés nem újkeletű, mert az elmúlt három évben a menedzsment reorganizációs tervei között is szerepelt a névváltoztatás. Mégis marad a kérdés, valóban szükség van-e a név megváltoztatására, ami nem csak Jugoszlávia történelmének, hanem a világ kereskedelmi légiközlekedésének is része volt? A vélemények megoszlanak, a különböző közösségi portálokon hozzászólások ezrei vitatják a témát, egy azonban bizonyos: az új légitársaság domain neve biztosan nem lesz airserbia.com vagy airserbia.rs, mert ez a kettő már foglalt.
Amit biztosan lehet állítani, hogy a szerb kormány elveszíti az ellenőrzést a Jat Airways felett és azt ezentúl pusztán politikai-propaganda okokból fogják „nemzeti légitársaságnak” nevezni.
A most bejelentett stratégiai partnerség az utolsó pillanatban érkezett. A szerb kormány áldásos felügyeletével a légitársaság katasztrofális helyzetbe került, és egészen biztos, hogy az elkövetkező évet már nem élte volna túl. Nem tudott fizetni a repülőtérnek, a szerbiai és a montenegrói légiforgalmi irányításnak a szolgáltatásaiért, és a minap a Szerb Olajipari Vállalat is nyilvánosságra hozta, hogy a legnagyobb adósainak egyike a Jat Airways.
A pénzügyi teher persze nem tűnik el, az Etihad feltételeinek megfelelően azokat a szerb kormány átvállalja, mint ahogy magára vállalja a létszámfeletti dolgozók végkielégítését is.
A site tudomása szerint a dolgozók elégedetlensége a jelenlegi menedzsmenttel szemben napról napra nagyobb. Súlyos gondok vannak a bérek kifizetésével, a hajózó személyzetek napidíjának folyósításával, de az Etihad és a légitársaság vezetői ezekben a napokban kizárólag az elengedhetetlenül szükséges dolgokról beszéltek. Ugyanakkor sokan tartják aggasztónak a politika ilyen nagymértékű részvételét a tárgyalásokban, és tartanak tőle, hogy esetleg befolyással lesznek olyan emberek elhelyezésére a légitársaság vezetésében, akik a feladatukra teljesen alkalmatlanok, és akik már bizonyították, hogy képesek tönkre tenni Szerbia egyik legjobb cégét.
Eddig a közös cég vezérigazgató-jelöltjeként egy nevet szivárogtattak ki, a szerb származású Danny Kondicsot. Emigráns szülők gyermekeként Ausztráliában született és szakmai múltját tekintve az összes eddigi közül légitársaság legképzettebb első embere lenne. Dolgozott a Qantasnál, ahol a délkelet-ázsiai részleget vezette, a Malaysia Airlines-nál az eladásokért volt felelős, majd a világ egyik legnagyobb turista irodájának, a Kuoni Travelnek az igazgatója volt Hong Kongban. 2011 óta kereskedelmi igazgatója és alelnöke az Abacus International-nek Singapore-ban.
Most minden légközlekedésért aggódó, a légitársaságért szurkoló teljes bizalmát az Etihadba fekteti és reményteljesen várja augusztus 1-jét.