Járműhulladékként értékesítik az M2-es kivont szerelvényeit
A korábban az M2-es vonalon közlekedő szovjet gyártmányú metrószerelvények egy része tovább fut az M3-as vonalon, de − szétszedve − két tucatot már eladtak, a legolcsóbbat mintegy félmillióért. Hasonló sors vár a régi buszokra is – írja a Napi Gazdaság.
A korábban a 2-es metróvonalon futó régi orosz szerelvények közül 20-at talált alkalmasnak a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) arra, hogy tovább üzemeljen az M3-as vonalon − tájékoztatta a lapot a társaság. Minderre azt követően nyílt lehetőség, hogy a 2-es vonalon június végén állt forgalomba az Alstomtól vásárolt, utolsóként érkezett huszonkettedik Metropolis-szerelvény.
A még bevethető orosz járművek áthelyezésével párhuzamosan a BKK megkezdte a leginkább elhasználódott sínszakaszok cseréjét is a 3-as vonalon. A BKK szerint az M3-as metró felújítására 2010 őszéig nem történt érdemi előkészület, pedig a szerelvények kora és az infrastruktúra állapota ezt indokolttá tette volna, az új városvezetés azonban hivatalba lépését követően támogatási kérelemmel fordult a fejlesztési tárcához, hogy a metróvonal rekonstrukciójára európai uniós támogatást nyerhessen el. Jelenleg a tervezési feladatokra vonatkozó nyílt közbeszerzési eljárás kiírása előtt áll a BKK, a szükséges tervek teljeskörűen 2015-re készülnek el. A BKK válaszaiból az nem derült ki, hogy a rekonstrukció mellett tervezik-e új járművek beszerzését a 3-as vonalra is. (A korábbi beszerzéseknek köszönhetően már a 2-es és a jövőre átadandó 4-es vonalon is új Alstom-szerelvények közlekednek).
A forgalomból kivont metrókocsik megvásárlására nem volt érdeklődő, ezért ezeket járműhulladékként értékesíti a társaság. A kocsikból kiszerelik azokat az egységeket és alkatrészeket, amelyek a tovább üzemelő szerelvényekben még gazdaságosan használhatók: a 31,5 tonna önsúlyú kocsikból 12−14 tonna veszélyes hulladékot is eladhatnak, besorolásuk miatt persze csak olyan vevőnek, amely megfelelő környezetvédelmi engedéllyel rendelkezik.
Az értékesítés nyílt árversenyes ajánlatkérési eljárásban zajlik, a szerelvényeket a vevőnek kell szállítható állapotba hoznia, átrakodnia és elszállítania. A BKK eddig 24 metrókocsit adott el, a vételár darabonként 456 és 860 ezer forint között alakult, de azon kocsik ára, amelyekből csak kevesebb alkatrész hasznosítható, ennél várhatóan magasabb lesz, a Magyarországnak szállított első öt szovjet szerelvényt azonban nem adja el a közlekedési társaság.
Nemcsak metrókat, hanem buszokat is lecserélt a BKK az elmúlt időszakban, bizonyos vonalakon a régi járművek helyett a VT-Transman Kft. által üzemeltetett új Mercedesek járnak. A leselejtezett buszokat, amelyeket a forgalomból kivonja a BKV Zrt., vagy buszként értékesítik, vagy a belőlük kiszerelt fődarabokat (motor, váltó) a meglévő járműpark javításához használják majd fel, a nem használható darabokat pedig hulladékként értékesítik. A járműveket nem egyszerre vonják ki a forgalomból, mivel jó részükre még szüksége van a BKK-nak a jelenlegi és az őszi pályafelújítások idején a villamosok pótlásához – írja a Napi Gazdaság.