Japán is körforgalomra vált
·
2013.02.25. 10:01
A naganói Iida városban átadott körforgalomtól az önkormányzat azt várja, hogy a hagyományos kereszteződésekhez képest tíz százalékkal csökkenti az áthaladó autók károsanyag-kibocsátását, valamint a jelzőlámpák hiánya miatt olcsóbban fenntartható lesz.
Több japán város is fontolóra vette körforgalmak kialakítását, részben takarékosságból, részben azért, mert a jelzőlámpák hiánya megkönnyítheti a kitelepítést egy természeti katasztrófa esetén.
A 2011-ben Japán északkeleti partvidékét megrázó 9-es erősségű földrengés után hatalmas kavarodást okozott, hogy az áramkimaradás miatt nem működtek a lámpák a katasztrófa sújtotta területeken. Egyes számítások szerint 677-en haltak meg a rengést követő cunamiban azért, mert a közlekedési felfordulás miatt nem tudták elhagyni a veszélyes övezeteket.
Iida egyes lakosai ugyanakkor a körforgalommal kapcsolatos félelmeiknek is hangot adtak. A Jomiurinak nyilatkozók szerint balesetveszélyes, hogy a vezetők a lámpák helyett saját megítélésükre hagyatkoznak a körforgalomba való behajtáskor. Ezzel szemben az önkormányzat szerint a körforgalom lassítani fogja az áthaladást, ezért biztonságosabbá teszi majd az utakat.
Míg például Németországban több mint 4000 körforgalom van, addig Japánban alig tíz, és ezek közül az Iidában átadott az egyetlen jelzőlámpa nélküli.
Több japán város is fontolóra vette körforgalmak kialakítását, részben takarékosságból, részben azért, mert a jelzőlámpák hiánya megkönnyítheti a kitelepítést egy természeti katasztrófa esetén.
A 2011-ben Japán északkeleti partvidékét megrázó 9-es erősségű földrengés után hatalmas kavarodást okozott, hogy az áramkimaradás miatt nem működtek a lámpák a katasztrófa sújtotta területeken. Egyes számítások szerint 677-en haltak meg a rengést követő cunamiban azért, mert a közlekedési felfordulás miatt nem tudták elhagyni a veszélyes övezeteket.
Iida egyes lakosai ugyanakkor a körforgalommal kapcsolatos félelmeiknek is hangot adtak. A Jomiurinak nyilatkozók szerint balesetveszélyes, hogy a vezetők a lámpák helyett saját megítélésükre hagyatkoznak a körforgalomba való behajtáskor. Ezzel szemben az önkormányzat szerint a körforgalom lassítani fogja az áthaladást, ezért biztonságosabbá teszi majd az utakat.
Míg például Németországban több mint 4000 körforgalom van, addig Japánban alig tíz, és ezek közül az Iidában átadott az egyetlen jelzőlámpa nélküli.