Izrael: a turbopropok letiltva

iho/repülés   ·   2012.02.27. 12:00
nyito

A lépés igazán csak a közel-keleti viszonyok ismeretében értelmezhető. A két, belföldi járatokat is üzemeltető légitársaság repülőgépeit sebezhetőnek tartja az izraeli kormány. Attól tartanak, hogy a gépeket palesztin terroristák próbálják meg lelőni, vállról indítható könnyű, infravörös önirányítású légvédelmi rakétákkal. Ezekből több ezer darab tűnt el Líbiában, amikor megdöntötték Kadhafi diktatúráját. Bár folyamatos a vadászat a rakéták után, de a minisztériumban attól tartanak, hogy a rakéták a Hamasz terrorszervezet irányította Gázai-övezetbe is eljuthatnak, s így akár Izrael területén is veszélyeztethetik a légi közlekedést.

Dobozba zárt halál: ezerszám hiányoznak a légvédelmi rakéták <br>(fotó: panoramio.com)

Hogy az ilyen támadás nem csak elméleti, arra több példa is van a közelmúltból. Irakban 2003-ban a helyi kormányellenes erők támadták meg a European Air Transport légitársaság DHL számára teherszállító járatot repülő Airbus A300B4-203F repülőgépét. A támadást végig filmezte Claudine Vernier-Palliez francia újságírónő, aki állítása szerint nem tudta, hogy mire készülnek a vele egy társaságban lévő fegyveresek. A felszálló gépet a bal szárny külső részén érte a rakéta találata. A kigyulladt szárnyú, erősen megsérült gépet a háromtagú személyzetnek sikerült visszairányítania Bagdad repülőterére, majd kényszerleszállást hajtottak végre. A repülőgép a sérülések, illetve a járó hajtóművek által beszívott homok, szögesdrót és más szilárd törmelékek miatt gazdaságosan javíthatatlanná vált.

Szerencsésebb volt az izraeli Arkia 582-es járata. A 4X-BAW lajstromjelű, charterjáratot teljesítő Boeing 757-3E7 típusú gép a kenyai Mombassában, a Moi nemzetközi repülőtérről szállt fel 2002. november 28-án, amikor két Sztrela–2-es vállról indítható légvédelmi rakétát indítottak ellene. A Tel-Avivba tartó gépet szerencsére a rakéták nem találták el, a rakéták hajtóműveinek füstjét észlelő kapitány az út folytatása mellett döntött. A gép az Izraeli Űr- és Légvédelmi Erők F–15C Eagle vadászgépeinek kíséretében rendben leszállt Tel-Avivban. Egyes vélemények szerint a gépen már működhetett rakétaelhárító rendszer, mert a szemtanúk egy része kisebb robbanásokról számolt be a gép szárnyai közelében, melyeket egyes vélemények infravörös csaliszórónak tartanak.

A szerencse repülőgépe <br>(fotó: planes.cz)

Az izraeli minisztérium azért tiltotta meg a gépek repülését Izraelben 2014-től, mert véleményük szerint az ATR-42-es és ATR-72-es turboprop repülőgépek nem szerelhetőek fel rakétavédelmi rendszerekkel. Ez meglehetősen érdekes felvetés, hiszen több más, két hajtóműves, turboprop repülőgép is rendelkezik már aktív rakétavédelmi és -elhárító rendszerrel. Sőt, a helikopterek esetében sem okoz gondot a megfelelő rendszerek kiépítése. Az Arkiam, az Israir és az El Al egyre több utasszállító repülőgépén van már olyan önvédelmi rendszer, mely észleli a közeledő rakétát és irányított, nagy energiájú lézersugárral megrongálja annak hőkereső érzékelőjét. Bár az erről szóló információk érthető okokból meglehetősen hézagosak, a szakértők szerint 2014 végére a keskeny- és szélestörzsű utasszállítók többségén már ott lesz az izraeli Elbit Systems „C-Music” néven ismert védelmi rendszere.

Kapcsolódó hírek