Intelligens fekvőrendőr az autópályák védelmében
Az elmúlt években megszaporodtak az autópályákon a menetiránynak nem megfelelően közlekedő autók miatti balesetek. A Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közalapítvány legújabb fejlesztése éppen a hasonló esetek elkerülésében segítheti a jövőben az autópályákon közlekedőket – számolt be a találmányról az intézet egyik kutatója.
A most kifejlesztett rendszer előnye, hogy használata ingyenes, bárki számára elérhető. Hátránya, hogy első körben a program csupán androidos mobiltelefonokon fut, de a jövőben több platformra is meg lehet csinálni – mondta el az Indóház Online kérdésére Helfenbein Tamás.
A rendszer lényege, hogy ha az érzékelők észreveszik, hogy egy autós a helyes menetiránnyal szemben hajt fel az autópályára, azonnal riasztást küld egy központi kiszolgálónak, amin keresztül a mobiltelefonokra telepített kliensek jelzik a veszélyt a közelben tartózkodó sofőröknek.
A riasztásnak több szintje van. A legelső maga a fekvőrendőr. Ez a szerkezet az útba építve úgy van kialakítva, hogy ha a helyes irányból hajtanak rá, észrevehetetlen. Ellenben, ha rossz irányból mennek rá, egy ütés jelzi a futóművön, hogy baj van. Ehhez csatlakoznak vizuális vészjelző egységek, vagyis lámpák. Ezek a vétkes autóson kívül a szembejövőket is tudják figyelmeztetni, az út mentén telepítve a távolabbról érkezőknek is jelzést adnak.
A másik komponense a rendszernek egy RoadSideUnit nevű eszköz, amely fénykapuk segítségével észreveszi a rossz irányba hajtó járművet, majd GSM-hálózaton keresztül jelez a központi kiszolgálónak.
A mobiltelefonos riasztásnak három fokozata van. Az első szint, amikor közvetlen az életveszély. Ebben az esetben a szabályosan közlekedőknek azonnal le kell húzódniuk, mert nagy esély van a balesetre. A második szinten arról kapnak értesítést a sofőrök, hogy még nincs közvetlen veszély, de fel kell készülniük arra, hogy a ráfutásos balesetek elkerülése miatt fokozottan kell figyelni. Harmadik szintű figyelmeztetést azok kapnak, akik az előzőnél is távolabb vannak az eseménytől, annyira, hogy adott esetben van lehetőségük lehajtani az autópályáról.
A telefonokba épített GPS eszközök segítségével választja ki a rendszer, hogy kinek kell elküldenie a riasztást. Éppen ezért azok, akik telepítették a klienst, de nem tartózkodnak a közelben, nem kapnak értesítést.
A fejlesztésért a kutatók extra pénzt nem kaptak. A rendszer az egész országra kiterjedő kiépítése néhány százmillió forintba kerülne, attól függően, hogy milyen elemeket kíván a megrendelő alkalmazni. Az intézet jelenleg tárgyalásokat folytat a telepítésről, többek között a Nemzeti Autópálya Kezelővel.