InnoTrans 2022, negyedik rész: ha nincs mindenhol drót, a megoldás az Euro9000

iho/vasút   ·   2022.07.25. 12:00
stadler_euro9000_elp

A Stadler innovatív, felsővezetékes és akkumulátoros üzemben is bevethető, hattengelyes hibridmozdonya két gépet is kiválthat, kedvezőbb vontatási költségeket kínálva.

A vasúti közlekedésben alkalmazott innovatív és fenntartható hajtástechnológiáinak világpremierjeit tartja a Stadler az idei InnoTrans vasúti szakkiállításon. A szeptemberi berlini vásáron a gyártó hét modellt tesz majd szemlére, először mutatva be ezeket a szakembereknek és a nagyközönségnek:

  • az amerikai személyszállításra szánt, hidrogénüzemű Flirt H2 motorvonatot;
  • az akkumulátoros üzemmódban akár 224 kilométer megtételére is képes, ezzel világrekordot felállító Flirt Akku motorvonatot;
  • az Európa legerősebb hibridmozdonyának számító Euro9000-est;
  • a teljesen független hajtással is ellátott, liverpooli Metro-szerelvényeket;
  • a következő generációs TINA villamost;
  • a nagy-britanniai Transport for Walesnek gyártott, trimodális Flirtöt;
  • valamint a szintén a walesi közlekedési vállalat által rendelt CityLink vasútvillamos (tram-train) szerelvényeket.

Az idei vásáron különleges szerephez jut a Stadler szolnoki üzeme, mely az alumínium kocsiszekrények hegesztésével, fényezésével és előszerelésével komoly részt vállal a bemutatott hét jármű közül négy zöld koncepció gyártásában, nevezetesen az USA-nak épített, hidrogénüzemű Flirt H2-nél, az akkumulátoros üzemben távolsági világrekorder Flirt Akkunál, a liverpooli Metro-szerelvényeknél, valamint a három üzemmódban is közlekedni képes, brit Flirt vonatoknál.

Cikksorozatunk első része az amerikai Flirt H2-ről szólt, a másodikban a németországi Nah.SH akkumulátorhajtású Flirt Akkuját mutattuk be, a harmadikban pedig a svájci gyártó TINA villamosáról számoltunk be.

Euro9000, az európai vasúti áruszállítás legújabb és leginnovatívabb mozdonya

A Stadler az InnoTrans 2022 kiállításon mutatja be új hibridmozdony-típusát, a hattengelyes Euro9000-et, mely megfelel az európai interoperabilitást elősegítő Átjárhatósági Műszaki Előírásoknak (TSI).

A típust a fő európai vasúti folyosókon (Németországban, Ausztriában, Svájcban, Olaszországban, Belgiumban és Hollandiában) való használatra szánja a gyártó, ennek érdekében többáramnemű, vagyis 15 kilovolt 16,7 hertzes és 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó áramú (AC), továbbá másfél és három kilovoltos egyenáramú (DC) betáplálásról is képes üzemelni, és alapfelszereltségként feltelepítik rá az egységes európai vonatbefolyásolási rendszert (ETCS) is.

Az Euro9000 moduláris felépítése lehetővé teszi akár három különböző meghajtási rendszer (elektromos meghajtás, dízel meghajtás két energiatakarékos, 950 kilowatt teljesítményű motorral, valamint akkumulátorok) együttes telepítését, amelyek lehetővé teszik a környezetbarát üzemeltetést a nem villamosított útvonalakon. Az akár 9000 kilowattos teljesítménytartománynak és a kiemelkedő, akár 500 kilonewton vonóerőnek köszönhetően számos olyan helyzetben is lehetséges lesz az üzemeltetés egyetlen járművel, ahol jelenleg két szabványos mozdonyra van szükség. Ennek eredményeként a vasútüzemeltetők profitálhatnak a nagyobb hasznos teherbírásból és az alacsonyabb vontatási költségekből.

Az Euro9000 sokoldalú, gazdaságos és környezetbarát, továbbá az energiahatékonyság, a teljesítmény és a megbízhatóság kombinációjával optimális élettartamköltségeket eredményez, valamint növeli a vasúti üzemeltetés hosszú távú költséghatékonyságát is.

Az új mozdonytípus első megrendelője a svájci European Loc Pool (ELP) mozdonylízing-vállalat, a cég 2019 májusa óta már összesen harminc Euro9000-est vásárolt a Stadlertől. A járművek a Stadler és az ELP közötti, legalább száz mozdonyra vonatkozó keretmegállapodás részét képezik. Az ELP a mozdonyokat különböző országok vasúti árufuvarozó társaságainak adja bérbe.

Az Euro9000-es bemutatójára 2022. szeptember 21.-én 14:00 órakor a 04/19-es vágánynál kerül sor. A kiállított mozdonyt az ELP-től elsőként Euro9000-est lízingelő, holland Rail Force One teherfuvarozó vállalat üzemelteti.

(Nyitókép forrása: europeanlocpool.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.