ILA 2012: fejlődés és üzlet
Új helyen és minden eddiginél több résztvevővel kezdődik az ILA 2012, a berlini repülőszalon, amely ugyan nem a legnagyobb Európában, de kétségkívül eredetét tekintve (az első kiállítás 1909-ben volt!) mindenképp a legrégibb. A helyszín az úgynevezett Berlin ExpoCenter Airport, ami nem más, mint a Berlin-Schönefeld repülőtér, illetve egészen pontosan az annak kiterjesztésével épülő Berlin-Brandenburg reptér egy része. Ami azért okoz némi keserű mellékízt, mert az idei ILA egyik fő attrakciója eredetileg maga az új berlini reptér lett volna, ha nem szenved többszörös halasztást a megnyitása: a mostani valószínű dátum 2013 októbere. Mindenesetre a légibemutatókra már az új reptér új déli pályáját használják.
Az előzetes adatok szerint idén több mint 1200 kiállító mutatkozik be, ezek több mint fele külföldi cég. Az első három nap a szakmáé és a sajtóé, a nagyközönség péntektől egész hétvégén látogathatja a kiállítást és nézheti a légibemutatókat.
A tervek szerint itt lesznek a piacvezető óriások: kiállítják az Airbus A380-asát és iderepül egy új típusú Jumbo, egy 747-8-as is. Remélhetőleg most már nem akadályozza technikai probléma az A400 katonai teherszállító légibemutatóját (most már Atlas néven, Farbnborough-ban keresztelték át az addig használt Grizzly-ről). Az amerikaiak legnagyobb kiállított katonai szállítógépe a C-17-es. A nagyközönség is láthatja az EADS hibrid-helikopterét, az X-3-ast, amely vízszintes repülésben repülőgépként, méghozzá elég gyors repülőgépként működik, itt lesz a népszerű fura nagygép, az Airbus-törzseket és szárnyakat reptető Beluga, a lengyelek kiállítják saját készítésű Blackhawk helikopterüket.
Már az első napi légibemutató-program is jelzi az ILA 2012 fő irányait: erős programot hoz a német légierő, két Tornado, két Eurofighter és két, lassan kivonásra kerülő F-4 Phantom repül köteléket, és ugyancsak megjelenik az elnyűhetetlen nagy helikopter, a CH-53 is. Az Airbus a 320-ast küldi a légtérbe, majd ami a vadonatúj technikákat illeti, az X-3-ason kívül több elektromos repülőgép légiprogramja, illetve az Antares nevű üzemanyagcellás movit bemutatója jelzi a fejlődés irányát.
A bemutató egy másik erős vonulata a tradíció: lesz hármas köteléke a Messerschmitt 108-as túra- és kiképzőgépeknek, de szólót repül majd egy „harapósabb” igazi 109-es vadász, a második világháború egyik „alapgépe” is. Sőt, egy az EADS égisze alatt épített replika bemutatja, milyen volt az első csapatszolgálatba állított sugárhajtású harci gép, a Messerschmitt 262-es.
Noha az ILA tradicionálisan nem az óriás üzletek helyszíne, azért persze érezhető a nagy cégek mozgolódása. Az Airbus például a nyitónapra hozta nyilvánosságra most elkészült húsz éves előrejelzésének idevágó adatait: két évtized alatt a német légiközlekedési iparág több mint ezer új, 100 személyesnél nagyobb utasszállítót, illetve tíz tonnánál nagyobb teherbírású cargogépet igényel, ezek közül 690 lesz egyfolyosós, 230 kétfolyosós szélestörzsű, és 100 A380 kategóriájú óriásgép.
A flotta bővülésének két legfontosabb hajtóereje a növekvő forgalmi igény, és az, hogy a légitársaságok egyre kevesebbet fogyasztó, egyre hatékonyabb, egyre gazdaságosabb gépeket akarnak. Mindennek eredményeként az Airbus jóslata szerint 2031-re a jelenlegi 670 gépet számláló németországi utasszállító flotta megduplázódik, vagyis 1300 fölé emelkedik.