Huszonöt másodpercig volt jegy az első vonatokra: megnyílt a Hokuriku-sinkanszen
A 228 kilométer hosszú Hokuriku-sinkanszent a március 14-i menetrendváltáskor adták át a forgalomnak. A nagysebességű vonal a japán fővárosból kiinduló, 117 kilométer hosszú Nagano-sinkanszen meghosszabbítása. A Takaszakitól Naganóig tartó első szakaszt 1992-ben kezdték el építeni, a forgalmat 1997-ben vehették fel rajta. A Hokuriku-sinkanszen Naganóból északi irányba vezet a Honsú-sziget nyugati partja felé, Kanazawáig hat állomást (Iiyama, Joetsu-Myoko, Itoigawa, Kurobe-Unazuki-Onsen, Toyama, Shin-Takaoka) érintve útközben.
A hegyláncok között haladó pálya számos helyen bújik alagútba, amelyek közül az Iiyama-alagút a leghosszabb a maga 22,251 kilométerével. A vonalat a régió hideg telei miatt hó elleni védelemmel is ellátták. A pálya hegyvidéki jellege miatt a vonatok legfeljebb kétszázhatvan kilométer per óra sebességgel haladhatnak.
Az International Railway Journal arról ír, hogy a két vasúttársaság (JR East és JR West) által használt Hokuriku-sinkanszen a japán főváros és Kanazawa közti eddigi legrövidebb, négy óra húsz perces menetidőből közel két órát vág le. A vonalon összesen huszonhét E7-es és W7-es szerelvény közlekedik, amelyeken négy szolgáltatási szintet vehetnek igénybe az utasok. A tizenkét kocsis, kétáramnemű vonatokon 934-en tudnak leülni. Néhány Tokió–Nagano járaton azonban megmaradnak a nyolckocsis E8-as szerelvények. A két végállomásról március tizennegyedikén reggel hatkor startoló nyitójáratokhoz napra pontosan egy hónappal előtte nyílt meg a jegyvásárlási lehetőség: huszonöt másodperc alatt megteltek a szerelvények!
A Hokuriku-sinkanszen leggyorsabb vonatai a naponta tíz alkalommal közlekedő, úgynevezett „Kagayaki” (magyarul: fényesség) járatok, amelyek a keskeny, 1067 milliméteres nyomközű Shinetsu-fővonalat használva két óra huszonnyolc perc alatt teszik meg a távot, útközben négy vagy öt állomást érintve. A lassabb, Hakutaka elnevezésű vonatok minden állomáson megállnak. A Tojama és Kanazawa közötti ingajáratok neve Tsurugi, ezek naponta és irányonként tizennyolcszor közlekednek.
A vonatokon alapszolgáltatás a LED-rendszerű világítás, az ülésekhez tartozó konnektor és a nyugati stílusú WC fűtött ülőkével, továbbá a Gran és Green osztályokon az ülések elektromosan állíthatóak. A szerelvények festésének alapszíne az elefántcsont és az égkék, a végigfutó rézszínű sáv pedig a hagyományos mesterségeket hivatott szimbolizálni.
A Hokuriku-sinkanszen megépítése körülbelül 1 milliárd 760 millió jent (14,5 milliárd dollárt) emésztett fel. A szakemberek azt remélik, az új szolgáltatás felélénkíti majd a helyi gazdaságokat és turizmust Nagano, Toyama és Ishikawa prefektúrákban. A vonal bővítésének azonban azonban nincs vége: a pálya Fukui és Tsuruga felé történő meghosszabbítása 2012-ben megkezdődött, és várhatóan 2020-ban fel is vehetik rajta a forgalmat – számol be a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!