Hogyan cseréljük a lengéscsillapító rugóstag alkatrészét?
Bármilyen autótípust is válasszunk, egy bizonyos idő után érdemes újra cserélni a lengéscsillapító rugóinak alkatrészét. Ehhez elsősorban a kerekeket kell eltávolítanunk, majd megkeresünk a rugóstagok rögzítéseit. Mielőtt belekezdünk fontos tudnunk, hogy kizárólag párban cseréljük ki ezeket az alkatrészeket.
Bármilyen autótípust is válasszunk, egy bizonyos idő után érdemes újra cserélni a lengéscsillapító rugóinak alkatrészét. Ehhez elsősorban a kerekeket kell eltávolítanunk, majd megkeresünk a rugóstagok rögzítéseit. Mielőtt belekezdünk fontos tudnunk, hogy kizárólag párban cseréljük ki ezeket az alkatrészeket.
A rögzítések első tengely esetén a motorháztetőben keresendők, és gyakran az ablakszárny, illetve akár az ablaktörlő eltávolításával is járhat a művelet. A hátsó tengelyhez a csomagtartónál vagy az utastérnél férhetünk hozzá. Ezt az autó típusa válogatja. Néha az is megeshet, hogy a lengéscsillapító rugóstagja a hátsó sárvédőívben került elhelyezésre.
A kiszerelést mindig a felfüggesztés tetején kell megkezdenünk, és fontos, hogy soha ne csavarjuk ki teljesen a rögzítéseket, csak lazítsuk meg őket. A műveletet mindig akkor végezzük el, amikor az autó a kerekein áll. Ki kell szereljük a stabilizátort, a vezetékeket és a tömlőket is, hiszen csak így tudjuk kicsavarozni rendesen a rögzítést. Magát a lengéscsillapítót is többféle helyre rögzíthetik a gyártók, például rögzülhet a kormánycsuklón vagy annak rögzítőülésében, illetve akár a felfüggesztőkarokhoz is. Ha megtörtént a zavaró alkatrészek kiszerelése, az autót emeljük fel. Fontos tudni, hogy ha a rugóstag a kormánycsukló rögzítőülésében került felszerelésre, akkor a kormánycsuklót a kiszerelés előtt szét kell feszíteni.
Amikor a rugóstagok kiemelésre kerültek, össze kell nyomnunk a rugót egy erős és biztonságos eszközzel, hogy hozzáférhessünk a belső alkatrészekhez. A rögzítés után a rugóban található tartórudat is rögzítenünk kell, hogy az ne foroghasson el a csavarozáskor. A megfelelő eszközzel könnyedén meglazíthatjuk a tetején a rögzítő anyacsavart, amely a rugótartót és lényegében az egész rugószerkezetet tartja. Mivel összenyomtuk a rugót és stabilizáltuk, ezért a belső alkatrészek egy része már meglazult, így innentől könnyebb dolgunk lesz, viszont nem szabad, hogy ilyenkor a rugó nyomja a tartószerkezetet. Ha végeztünk a rögzítők és a belső alkatrészek eltávolításával, engedjük vissza a rugót az eredeti állapotába. Nézzük át a rugóstag részeit és minden sérült alkatrészt cseréljünk ki. Figyeljük meg a rugó eredeti helyzetét, majd vegyük le a rugót is a tartójáról. Tisztítsunk meg minden alkatrészt. Új lengéscsillapító esetén mindig a gyártó utasítása szerint készítsük elő az alkatrészt, illetve az összeszeléskor mindenhez új tömítést használjunk. Helyezzük vissza az eredeti állásába a rugót, majd újra nyomjuk össze és szereljük bele az alkatrészeit. Fontos: a tetején lévő anyacsavart a gyártó által megadott nyomatékra kell húzni. A beszerelésekor mindig figyeljünk oda a beépítés irányára is, ezt az alkatrészen feltüntetett jelzések segítik. Mielőtt visszaszereljük az új felfüggesztőegységet, tisztítsuk meg annak helyét is.
Minden tömlőt és vezetéket óvatosan és pontosan szereljünk vissza az eredeti helyére, a felfüggesztőegység visszarögzítése után. Az alkatrészeket mindig párban cseréljük, azonos tengelyen, tehát az ellenkező oldalon is végezzük el a cserét és a rögzítést ugyanígy. Ha végeztünk a beszereléssel, nézzük át az illeszkedéseket. A rugóstag összeszerelésekor mindig figyeljünk a sorrendre. Például a rögzítőülésbe szerelt rugóstag esetén nem is fog jól illeszkedni az, ha nem jó sorrendben szereltük össze a rugóstagot.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!