Hidrogénhajtású mozdonyt mutatott be a Pesa
Egy SM42-es dízelmozdonyt építettek át üzemanyagcellássá, távvezérléssel is ellátták. A technológia alkalmazása jelentős lépés lehet a lengyel vasút karbonlábnyomának csökkentésében.
A lengyel gyártó az idei gdański Trako 2021 vásáron leplezte le az SM42-6Dn sorozatú, modernizált gépet. A hivatalos prezentáláson elhangzott: a mozdony létrehozása kulcsfontosságú a hidrogénhajtás lengyelországi fejlesztésének felgyorsítása szempontjából, továbbá szimbolikus jelentőségű a 2021-es A Vasút Európai Évében. A hidrogénhajtás vasúti alkalmazása kulcskérdés lehet a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése terén is, melyhez a Pesa bizonyítja a lengyel vasúti ipar kompetenciáját és az innovációt.
A négytengelyes gépet egy SM42-es mozdony teljeskörű átépítésével hozta létre a bydgoszcz-i vállalat. A járművet két, egyenként 85 kilowatt teljesítményű, a Ballard által előállított hidrogén üzemanyagcellával, valamint egy hat egységből álló, nagykapacitású, 167 kilowatt összteljesítményű, lítium-titán-oxid akkumulátorcsomaggal látták el, ezek gondoskodnak a négy, egyenként 180 kilowattos vontatómotor meghajtásáról. A mozdonyon 32 hidrogéntartályába összesen 185 kilogrammnyi hidrogént lehet beletölteni, ez 24 órányi üzemeléshez elegendő.
A mozdonyszemélyzet kényelméről a klimatizált kabin, valamint a megfelelő kilátás érdekében kamerarendszer gondoskodik. A korszerű gépbe távvezérlő rendszert is elhelyeztek, sőt, akadályérzékelő rendszerrel is ellátták. A jármű modernizálásában az ABB, a Ballard, a Worthington, a Lucchini, a Rawag, a TSA és a CADD vállalatok vettek részt beszállítóként. A mozdonyt hamarosan különböző teszteknek vetik majd alá, ezt követően várhatóan 2022-ben állhat szolgálatba az Orlen KolTrans teherfuvarozó magánvasút használatában a płocki olajfinomítónál.
A Pesa, a lengyel állami olajfinomító PKN Orlen, valamint a lengyel állami vasúttársaság PKP SA közötti stratégiai együttműködési megállapodás várhatóan hamarosan egyéb partnereket is bevon majd a hidrogénhajtás elterjesztésébe. A Pesa a Regio160 típusú villamos motorvonatait úgy fejlesztette ki, hogy azok felsővezetékes, akkumulátoros vagy üzemanyagcellás üzemre is képesek lehessenek. Az első hidrogénhajtású egység a tervek szerint 2025–2026 körül állhat forgalomba – számol be a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!