Hetvenéves a svéd dízelóriás, a német Nohab-GM-csoport nyolc acélkirállyal ünnepel

iho/vasút   ·   2024.05.28. 18:30
Dán Nohab

Június 1–2-én a Nydqvist och Holm jóvoltából a vasúti esztétikában új fejezetet nyitó megannyi Rundnasen – Kerekkorrú, ahogy a mozdonyokat Némethonban nevezik – a wittenbergei depóban csal majd mosolyt az arcokra. 

Wittenberge vasúti fűtőháza több mint 160 éves múltra tekinthet vissza, úgyis, mint egykoron a Deutsche Reichsbahn (DR) egyik legnagyobb vasúti depója. A Berlin–Hamburg Vasút már 1846-ban megépítette az első mozdonyszínt, amit később újak követtek. A körfűtőházat 1889-ben, a két víztornyot 1873-ban és 1898-ben emelték. A különböző műhelyek és egyéb fűtőházi létesítmények jelenlegi, megőrzött állapotukat 1915-re érték el. A fűtőház eredeti funkcióját 1987-ben vesztette el, akkor áldozott le ugyanis a gőzvontatásnak az egykori NDK-ban. 

Ezután évekig csend honolt a depóban, mígnem 2010 őszén Wittenberge városa megvásárolta az egykori vasúti bázist a körfűtőházzal, a víztornyokkal, a fordítókoronggal (és így tovább) egyetemben. A következő év nyarán az Európai Unió, Brandenburg és a német szövetségi kormány támogatásával megkezdődött a létesítmény átfogó felújítása és átalakítása, így jött létre a tartomány legnagyobb vasúti múzeuma, a Historischer Lokschuppen Wittenberge: a vasúti tárlat 2012 őszén nyitotta meg kapuit a látogatók előtt. A kollekció legismertebbjei a DRG 50.35 sorozatú gőzmozdonyok (négy is akad belőlük), de vannak dízeleik is, továbbá számos, főleg az NDK vasútjáról megmaradt, különleges kocsit is bemutatnak.

A Nohabok gyártása 1954-ben, éppen hetven éve kezdődött, a német magánvasutaknál pedig negyedszázada állt szolgálatba az első, korábban a Dán Államvasutak (DS) állományába tartozó, My sorozatú dízelgép. A kettős évforduló alkalmából lesz látható a Wittenberge vasútállomásától rövid sétányira található fűtőházban a nyolc összesereglett Nohab, közülük három még mindig DS-festésű, a dán koronával az orrán! A látogatók ne statikus bemutatóra számítsanak, a mozdonyok mozognak majd a fűtőházi vágányokon, illetve a német Nohab-GM-csoport szervezőként pendlijáratot is indít az elbai kikötőbe.  

És aki minden fontosat tudni akar a Nohabokról, keresse az Indóház Kiadót az összes elérhetőségünkön: még kaphatók a Nagy Nohab-könyv utolsó példányai! 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek