Hétmilliárd dollár bevételkiesést okozott Egyiptomnak a Szuezi-csatorna tranzitforgalmának hanyatlása

iho.hu   ·   2024.12.30. 12:00
_kereskedelmi_hajo_bab_el_mandeb_

A jemeni rebellisek támadásai elriasztották a hajókat az átkeléstől, a forgalom hatvan százalékkal csökkent.

Felfoghatatlanul nagy összegű bevételkiesést okozott az egyiptomi államnak a Vörös-tengeri válság. A múlt év utolsó negyede, a Hamász és Izrael háborújának október 7-ei kezdete óta a hutik vakmerő katonai akciókat hajtanak végre a Báb el-Mandeb szorosnál, ahol az Arab-félsziget délnyugati csücske és Afrika találkozik, és ahonnan tovább észak felé a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán át vezet a hajózási útvonal a Földközi-tengerre. A hutik eddig több száz rakéta- és dróntámadást, túszejtési kísérletet és sikeres akciót, illetve egyéb katonai műveletet hajtottak végre legalább negyven ország kárára – ebből is kiviláglik, jóllehet, deklaráltan csak azokat a hajókat célozzák, amelyek Izraelbe tartanak vagy izraeli érdekeltségűek, de számtalan olyan tankert és egyéb teherhajót ért már támadás, amelyeknek – tulajdonjogi, kereskedelmi vagy üzemeltetési szempontból – semmiféle közük sincs a zsidó államhoz.

A sorozatos támadások arra késztetik a hajótulajdonosokat, hogy a rövidebb útvonal helyett a hosszabb, de biztonságosabbat válasszák, és Afrikát megkerülve juttassák el a javakat az európai kikötőkbe. A szuezi tranzitforgalmak csökkenése rendkívül érzékenyen érinti a csatornát üzemeltető, pénzügyileg így erősen sérülékeny országot: Abdel Fattah Al-Sissi egyiptomi elnök Oszama Rabie admirálissal, a hetven éve megkötött Szuezi Egyezmény csatornahatóságának jelenlegi elnökével közösen számolt be a válság által okozott bevételkiesésről. Rabie bejelentette, hogy 2024-ben az egy évvel korábbihoz képest több mint hatvan százalékkal esett vissza a csatornán áthaladó hajók száma, így víziútkezelő csaknem hétmilliárd dollár (egy dollár jelenleg hozzávetőlegesen 395 forint) tranzitdíj bevételtől esett el.

A folyamatban lévő csatornabővítési projekteket ugyanakkor hamarosan befejezik: a munkálatok a csatorna déli szakaszát érintik, ahol a medret jelentősen kiszélesítik, továbbá kimélyítik. A mostani munjkélatok tíz évvel azt követően zajlanak, hogy 2015-ben pontot tettek az Új Szuezi-csatorna projekt végére, és beruházás eredményeként a napi kapacitás csaknem megduplázódott, a déli irányú forgalom tranzitideje 18 óráról 11 órára csökkent, a csatornán pedig már 20,1 méteres merüléssel is áthaladhatnak a hajók.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek