Heten Vuhanból Budapestre, világszerte beindultak a légi mentőakciók
Vasárnap este landolt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a Magyar Honvédség Airbus A319-es csapatszállító repülőgépe, fedélzetén azzal a hét magyarral, akit a kínai Hupej tartományból szállítottak haza a koronavírus-járvány miatt.
Mint a honvédségi portál összefoglalójából kiderül, nyolc ott tartózkodó magyarból heten kérték kimentésüket a kínai Hupej tartomány Vuhan városából, amely a koronavírus gócpontja. A Külgazdasági és Külügyminisztérium korábban azt közölte: az evakuálás csak légi úton oldható meg, ezért felvették a kapcsolatot Franciaországgal, hogy a francia és más uniós állampolgárokért a hétvégén Kínába indított repülőgéppel a magyarok is visszatérhessenek Vuhanból Európába. A francia repülőgép – más források szerint egy bérelt A380-as óriásgép - vasárnap érkezett Istres-be, ahol a magyarok átszálltak a Magyar Honvédség repülőgépére, amellyel az esti órákban érkeztek meg Budapestre. A hét magyart a repülőtérről a Szent László Kórházba szállították, ahol karanténban, megfigyelés alatt tartják őket.
Eddig a világ több mint húsz országából jelentettek koronavírus-fertőzéseket, az ENSZ egészségügyi világszervezete a héten nemzetközi vészhelyzetet hirdetett a járvány miatt. A külügyi tárca a hazaszállítás előtt hangsúlyozta, hogy magyar megbetegedésről sem itthon, sem külföldön nem tudni, míg az Emberi Erőforrások Minisztériuma úgy tájékoztatott: minden magyar kórház felkészült az esetleges koronavírusos betegek fogadására.
Az A380-as, amellyel a magyarok is Istres-ig repültek, az az egyetlen példány, amely légitársasági forgalomtól függetlenül bérelhető jelenleg a portugál Hi Fly társaságtól. Az unió polgári védelmi mechanizmusa keretében „mozgósított” gép pénteken Bejaból először Párizsba ment, majd onnan doktorokat, hivatalos személyeket és technikai személyzetet vett a fedélzetére, aztán először Hanoiba repült és onnan Vuhanba. A gép 471 üléssel van berendezve, az Istres-be hozottak száma 350 volt, a kapitány szerint a személyzet különleges kiképzést kapott az útra, az ázsiai hatóságok pedig „minden szükséges óvintézkedést megtettek”. Egy második evakuálást hírek szerint ugyancsak a Hi Fly gépe, egy A340-es hajt végre.
Érdekes a kétszintes A380-as története: portálunk is beszámolt róla, hogy amikor az óriásgépek elsőnek szolgálatba állt példányait a Singapore Airlines kivonta a forgalomból, ez volt az egyetlen, amely megúszta a szétbontást, és lett az egyetlen, jelenleg a használt piacon hozzáférhető A380-as. Máltán kapott új festést, hogy a Hi Fly Malta színeiben, 9H-MIP lajstromjellel a Doric Asset Finance tulajdonában kiajánlható legyen charterbe, vagy légitársaságok használják átmenetileg, személyzettel együtt saját vonalaikon, ha szükséges, mert mondjuk egy saját gépük kiesett a forgalomból karbantartás miatt. Használta az azóta leállt Thomas Cook néhány népes üdülőjáratra, de repült már az óriás a Norwegian számára atlanti vonalon is.
Az A380-aséhoz hasonló feladattal repült Vuhanba és hozott amerikai állampolgárokat egy ideiglenesen 240 üléssel berendezett Boeing 747-es teherszállító, a Kalitta Air cargo-társaság gépe, a választás azért eshetett erre a típusra, mert a „púpban” a személyzet légmentesen elszigetelhető az utasok által használt alsó fedélzettől.
Brit állampolgárokat hozott ugyancsak egy 747-es még pénteken Vuhanból az Egyesült Királyságba, a gép Brize Norton közép-angliai légibázison szállt le és innen vitték az utasokat buszokkal karanténba. A fotók tanúsága szerint ez is egy kisebb spanyol charter-társaság, a Wamos Air üzemeltetésében dolgozó 747-es volt. Ezzel ellentétben maga a nemzeti légitársaság, a Qantas adott gépet és önkéntes személyzetet ausztrál állampolgárok kirepültetésére a járvány gócpontjából.
A jelek szerint lassan az ehhez hasonló mentőakciókra korlátozódik Kína és a külvilág légi kapcsolata. Az Egyesült Államok, ahol a legnagyobb kínai közösség él, hét nagy repülőtérre korlátozta Kínából utasszállítók érkezését New York JFK, Atlanta Hartsfield, Chicago O’Hare, Seattle Tacoma, Los Angeles LAX, San Francisco, Honolulu), ahol megfelelő feltételeket építettek ki az érkezők fogadására. Akik Hupej tartományból jönnek, és/vagy valamiféle szimptómáját mutatják a betegségnek, 14 napos karanténba kerülnek.
Vannak társaságok, amelyek még fenntartanak járatokat, de már olyasmire is volt példa, hogy miután egy Myanmarban leszállt China Eastern járat egyik utasa feltételezések szerint fertőzött volt, a gépet az összes többi utasával visszafordították Hangcsouba.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!