Hendon: a Sopwith-től a Typhoonig – galéria!
A Brit Királyi Légierő Múzeuma London külvárosában a volt Hendoni repülőtér területén található. A gépjárművek mellett tömegközlekedéssel is megközelíthető (metró: Északi vonal, Edgware felé, a Colindale állomásnál). A belépés díjtalan. A több épületből, hangárból álló múzeumban az aviatika hőskorától egészen napjainkig megtekinthető a brit katonai repülés története.
2014-től a kiállítások között kiemelt helyet foglal el az első világháború, amelynek 100. évfordulójára a korszakról szóló részt átépítették. A második világégés brit eseményei közül az 1940-es Angliai Légicsatát valamint a Bomber Command tevékenységét emeli ki a múzeum. Külön teremben látható a Királyi Haditengerészeti Repülők és a Parti Parancsnokság világháborús ténykedése, amelynek egyébként inkább a yeoviltoni Fleet in Arm Múzeumban lenne a helye (azt a múzeumot is meglátogattuk, és két részben beszámoltunk a látottakról), de helyhiány és haderőnemi szempontok miatt, került a londoni múzeumba.
A múzeum külső részén egy Hawker Hunter FR10-es látható a parkoló közelében, a bejáratnál pedig egy-egy Spitfire- és egy Hurricane-replika található.
Az első kiállítóhely az Ezeréves Repülés nevet viseli. A hőskor biplánjaitól a Királyi Légierő jelenleg legmodernebb harci gépéig megtalálhatók benne különleges típusok. A kezdeteket idézi többek között a Bleriot XI. replikája, amellyel a Királyi Repülőszolgálat az első világháború elején felderítő-repüléseket végzett, és a Sopwith Snipe, amely a Nagy Háborúban talán a britek egyik legjobb vadászrepülőgépe volt.
A második világégést a brit Supermarine Spitfire Mk.Vb., Hawker Hurricane Mk1., Hawker Tempest V. egymotoros légcsavaros, Gloster Meteor F.9 sugárhajtású vadászok, egy kétmotoros de Havilland Mosquito B.35 gyorsbombázó repülőgép, a német Me-262-A-2A sugárhajtású vadászrepülőgép, az amerikai Republic P-51D Mustang vadász, valamint nem utolsósorban a Japán Császári Légierő Kawasaki Ki-100-Ib vadászgépe idézi fel. A teremben Sikorsky R-4B Hoverfly 1 helikopter is található a hőskorszakból.
A legmodernebb technika is jelen van, hiszen az Eurofighter Typhoon DA.2 mattfekete prototípusa a csarnok mennyezetéről lóg a látogatók feje felett, de a csarnok emeleti erkélyéről egy magasságban is megtekinthető. Nem hiányozhat a kiállításról a BAe Harrier, amely a falklandi konfliktus főszereplője volt, de gyakorlatilag a repülőteret nem igénylő típust az 1970-es évektől egy európai háború során a CAS-t vagyis a földi csapatok légi támogatására vetették volna be. A típus Gr3 verzióját állították ki. A teremben látható a Boeing AGM-86B robotrepülőgép/cirkálórakéta egyik példánya. Jelen van a közeljövő is a Lockheed Martin Joint Strike Fighter (JSF-1) F-35 harci gépének 1:1 arányú makettjének a képében.
Az első világháborús kiállítás átépítése épp zajlott a múzeumban tett látogatásom idején. A december elején átadott Graham White Factory és a Graham White Watch Office helyiségeibe ezért nem lehetett bejutni; az új installációban a Nagy Háború eredeti és replika gépei sorakoznak. A Royal Flying Corps (Királyi Repülőhadtest) kiállított madarai a Royal Aircraft Factory BE2b és SE5A, a Sopwith repülőgépgyár 1 ½ Stutter, F1 Camel, Pup és Triplane, a Bristol F2b, M1c, Caudron G3 és a de Havilland DH.9A váltakozó sikerrel küzdöttek a központi hatalmak (Német Császárság és a Osztrák-Magyar Monarchia Légjáró csapatainak) repülőgépei ellen. A Központi Hatalmakat a Német Császári Repülőegységek Fokker D.VII. eredeti és az Albatros D.Va replika vadászgépe képviseli. A háború végül az ANTANT (köztük a Brit Birodalom) győzelmével végződött, de leírható, hogy a légiháborúban a mennyiségi fölény győzte le a korszerűbb elvek alapján, és minőségben is jobb német repülőerőket.
A második világháborús kiállító-helyiség több részre van osztva. Az elsőben kicsit sötét van, és kék színű lámpák világítják meg a repülőgépeket. Az angliai légicsatára a repülőgépeken túl, óvóhely-imitáció, Hermann Göring viaszfigurája, Churchill híres beszéde, és egy 94 milliméteres QF löveg is emlékeztet. Brit oldalról a teremben Hawker Hurricane Mk.I. és Supermarine Spitfire Mk. I. – a csata fő igáslovai mellett – a háború kezdetén még bevetett és később Málta egén is harcolt Gloster Gladiator biplán, valamint a világ egyetlen előretüzelő fegyverzet nélküli vadásza a Bolton Defiant látható. A légicsatához szorosan nem csatlakozik, de egy Bristol Blenheim gyorsbombázó is itt kapott helyett. A Luftwaffe madarai közül Bf-109G-2, egymotoros vadászgép, Bf-100G-4R-6 éjszakai vadász „agancsos” radarantennával, Heinkel He-111H-20 Junkers Ju-88R-1 bombázók, Junkers Ju-87G-2 Stuka zuhanóbombázó található a teremben. Az Olasz Légierő is repült a csatában, bár szerény számú bevetést hajtottak végre. Olasz oldalról egy Fiat Cr42 Falco vadászrepülőgép tekinthető meg.
A hangár másik részében a Parti Parancsnokság és a Fleet in Arm, azaz a flottalégierő gépeiből álló kollekciót mutatják be. A kiállítótermet uralja egy hatalmas Short Sunderland. A tengerészeti felderítő/bombázó/tengeralattjáró vadász és kutatómentő változatban is sikeres repülőcsónak (inkább hajó) lassú és nehézkes, de rendkívül jól felfegyverzett volt, egy alkalommal nyolc Ju-88C ellen harcolt a brit szigetek közelében, közülük hatot lőtt le, és visszatért támaszpontjára. A vízi repülőgépet belülről is meg lehet tekinteni.
Két kisebb hidroplán is ki van még állítva Hendonban. A Supermarine Seagull V (ismertebb nevén Walrus) szárazföldről, hordozóról és katapultról is üzemeltethető volt. A Walrusok közel 7500 embert mentettek ki a háború alatt a hullámok közül. Ugyanebben a teremben látható a Westland Lysander futárgép, amely rövid kifutópályákról, akár egy kis rétről is üzemeltethető volt, és elsősorban a Francia Ellenállás részére küldtek vele fegyvereket, ügynököket. A titkos műveletek repülőgépe volt, gyakorlatilag a Szovjet Po-2 és a német Frieseler Storch brit változata.
A hangárban két megtorlófegyver is megtalálható, a V1 szárnyasbomba és a V2 ballisztikus rakéta Hitler WunderWaffe (csodafegyver) arzenáljába tartozott. A V1-et még elfoghatták a leggyorsabb brit vadászgépek (köztük a Gloster Meteorok, az első brit sugárhajtású vadászok), valamint a légvédelmi tüzérség is lelőhette, a V2 ellen azonban nem volt menekvés. A Brit Királyság szerencséje volt, hogy sem eleget nem tudtak gyártani, sem különösképpen nem volt pontos, különben megoldhatatlan probléma elé állította volna a légvédelmet.
A következő terem az úgynevezett Történelmi Hangár. Itt is találhatók első és második világháborús repülőgépek, de modernebb típusok is. A gépek viszonylag jól fotózhatóak. A kiállított típusok közül a teljesség igénye nélkül kiemelendő típusok:
Az amerikai Cutriss Kittyhawk Mk. IV. (cápaorrú festéssel) és Republic P-47 Thunderbolt nehézvadászgép, a „Repülő Mogyoró”.
A német Focke Wulf FW-190A-8/U-1 gyakorlóvadász igazi ritkaság, és ide is jutott egy Messerschmitt Bf-109G-2/Trop egymotoros légcsavaros. A Heinkel He-162A2 sugárhajtású vadászrepülőgépet sem találni meg minden múzeumban. Fairey Battle csatarepülőgép, amelyekkel Franciaország lerohanásakor 1940-ben sikertelenül próbálták a Marne hídjait lerombolni a Királyi Légierő hajózói.
Gloster Meteor F.8 az első brit sugárhajtású típus egy másik változata. Amerikai B-25J Mitchell közepes bombázó, amelyből egy példány a Red Bullnál is repül. Supermarine Stranraer hidroplán, amely a parti parancsokságnál repült. A Hawker Tempest vadászrepülőgép, a V1 szárnyasbombák légcsavaros pusztítója és a Hawker Tpyhoon, amelyet elfogó vadásznak terveztek, de végül kiváló vadászbombázó lett belőle.
Az amerikai Lockheed Hudson és az brit Avro Anson felderítő-bombázók, a Parti Parancsnokság járőrgépei. Több gyakorló és iskolarepülőgép, például a brit de Havilland Chipmuk, Gipsy Moth, az ugyancsak légcsavaros Tiger Moth és a sugárhajtású BAC Jet Provost T.3A. CASA C1131E Jungmann (német tervezésű spanyol gyártású), North American Harward II.B repülőgépek. AVRO Rota (Cierva C.30) autógíró, amely sem repülőgép sem helikopter.
Bristol Beaufighter TF.X éjszakai vadász, a német bombázók réme. De Havilland Vampire F.3 sugárhajtású vadász, amelynek még 1943-ban kezdődött a tervezése, de a második világháborúban már nem vett részt. McDonell Douglas Phantom FGR 2. amelyet a RAF a flottától örökölt és a hordozók kivonása után a szintén kiállított BAC Lightning F.6 elfogó vadászokkal biztosította az 1970 és 80-as években a brit légtér védelmét. A nemzetközi gyártású Tornado F-3 az európai Tomcat, amelyet néhány éve vontak ki, a Typhoon rendszerbe állítása után. Helikopterek közül pedig Westland Dolphin, Gazelle, Wessex, Whirlwind, Boeing C47H Chinook középső szekciója és modern EH-101 Merlin forgószárnyasok.
A Historic Hangárral egybeépítve van a Bomber Hall, a bombázók terme. Itt látható a II. világháborús brit erőfeszítések csúcsa, az Avro Lancaster négymotoros stratégiai bombázó, mellette Handley Page Halifax II. roncsa, amely szintén négymotoros bombázó volt. A nappali stratégiai bombázás az amerikai 8. Légierő feladata volt, erre emlékeztet, a Boeing B-17G Flying Fortess és a Consolidated B-24 Liberator. Utóbbi az indiai Légierő kötelékében repült, és onnan kapta meg a múzeum.
A második világháború után a brit stratégiai bombázókat a „V”-erő néven is emlegették. A Victor, Valiant bombázók mellett a legsikeresebb az Avro Vulcan denevérszárnyú nehézbombázó volt. Ennek B2 változata van kiállítva. Emlékezetes hosszútávú bevetéseket hajtottak végre Angliából a Falkland-szigeteken elterülő Port Stanley repülőtere ellen. Fő fegyvere a Blue Steel atomrakéta is látható. A Handley-Page Victor bombázókat légi utántöltő géppé alakították át és a 2000-es évek elejéig szolgálatban maradtak. Egyik K2 változat orr része szintén itt megtekinthető.
A hadászati bombázók mellett, a kiállítás becses darabja az English Electric Canberra felderítő és bombázó repülőgép. Annyira sikeres volt, hogy az Egyesült Államokban is licenszben gyártották Martin B-57 Canberra néven és stratégia felderítőgépként is használták az U-2 előtt. Magyarország felett is gyakran végeztek velük felderítést az ötvenes években, a MiG-ek nem tudtak a repülési magasságára emelkedni. A Blackburn Buccaneer bombázó szintén a flotta hagyatéka, de még a II. Öböl-háborúban is TIALD típusú lézeres célmegjelölővel Paveway lézerbombákat hajigált Szaddam csapataira.
A PANAVIA Tornado Gr.1B harcászati és hadászati csapásmérésre is képes akár atomfegyverrel is. A nemzetközi gyártásban épített első összeurópai támadógép fegyverei közül is többet kiállítottak, például a MARTEL és SEA EAGLE hajó elleni, az ALARM radarelhárító rakétát, és a JP233 aknaszórót, amellyel egy egész repülőteret ki lehet iktatni. Jelenleg is szolgálatban áll Gr4. változata.
A múzeum kiállítása mellett mindenképpen meg kell emlékezni a benne található áruházról. Itt mindenki megtalálja számítását, és akár több ezer fontot is el lehet(ne) költeni, ha nem lenne véges a költségvetés. Az áruház online is árul. Az áruházon kívül néhány repülő-szimulátorral át lehet élni egy Red Arrows kötelékrepülést, harcolhatunk a Vörös Báróval, repülhetünk Eurofighterrel (Typhoonnal) vagy Tornadóval. 4D-s mozik is vannak, ahol több rövidfilm közül lehet válogatni, amely a 3D-n túl a mozgó székeivel is életszerűbbé varázsolják az élményt. Akit érdekel a repülés, és Londonban jár, látogassa meg ezt a kiváló múzeumot, amelyben nemcsak a repülőgépek, és egyéb kiállított relikviák, hanem maga a környezet minősége is felhőtlen nézelődést, és remek szórakozást ígér.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!