Helyi termék, egyedülálló, tele van energiával
Az első, teljes egészében elektromos meghajtású Credobus-t teszteli a Volánbusz Győrben.
A vezető magyar buszgyártó Kravtex-Kühne Csoport a Volánbusszal közösen mutatta be Győrben az első, száz százalékban elektromos meghajtású Credobus-t. A Mosonmagyaróváron és Győrben készült, több szempontból is világújdonság jármű a következő években meghatározó szerepet kaphat a buszpark elektrifikálásában.
A vadonatúj Electronellt elsőként a győri utasok tesztelhetik. Az utasok június 8. és június 14. között, a Volánbusz 2, 2B, 5, 6, 7, 9, 17B, 19, 38 és 38A-s helyi járatain – a társaság honlapján elérhető menetrend szerint – találkozhatnak a zöldbusszal. A tesztjárművet sajtótájékoztató keretében mutatta be a gyártó és a Volánbusz.
Az eseményen Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: „A Kravtex-Kühne Csoport huszonöt év alatt Magyarország vezető buszgyártójává fejlődött, és ma már világújdonságnak számító termékek létrehozására képes. A Volánbusznak eddig kishíján kétezernyolcszáz Credobus-t adtunk át, az országos flotta fele a mi gyártmányunk. Ultrakönnyű konstrukciójú buszaink évente öt és félmilliárd forint értékű üzemanyagot takarítanak meg. Az új Electronellt mosonmagyaróvári-győri mérnökcsapatunk önállóan, generálpartner nélkül fejlesztette. A többéves projekt összköltsége több mint egy egész egytized milliárd forint. A járműújdonság a legkönnyebb fémvázas elektromos busz a piacon, ami áttörést jelent az üzemeltetési költségek csökkentésében. A buszcsalád év végén válik teljessé, amikor a tizennyolc méteres, csuklós változat is bemutatkozik. Az elektromos modellek a dízelbuszokkal azonos műszaki platformra épülnek, ezért könnyen illeszthetők a meglévő üzemeltetési infrastruktúrába. A következő években több száz új elektromos buszra lesz szükség az ország klímacéljainak eléréséhez. Meggyőződésünk, hogy ezeket a járműveket elsősorban Magyarországon kell legyártani. A Credobus az új Electronell családdal, és a kelet-közép európai régió egyik legnagyobb gyártókapacitásával készen áll erre a feladatra.”
Barna Zsolt, a Volánbusz igazgatóságának elnöke hangsúlyozta: „A MÁV-Volán-csoport tagjaként a Volánbusz – a vállalatcsoport fenntarthatósági célkitűzéseivel összhangban – kiemelt figyelmet fordít a környezetterhelés csökkentésére és a fenntarthatóság megvalósítására. A járműállomány fiatalítása mellett törekszünk a közlekedés folyamatos zöldítésére, fejlesztésére, és ennek érdekében új, korszerű és környezetkímélő járműveket, köztük egyre több alternatív meghajtású, lokálisan alacsony vagy zéró károsanyag-kibocsátású buszt állítunk forgalomba.”
Mosóczi László, a Volánbusz vezérigazgatója hozzátette: „Kétezerkettőben és kétezerháromban száz elektromos meghajtású jármű érkezett a fővárosi agglomerációba és hat vármegyeszékhelyre, közülük tizenhárom ide, Győrbe. Idén húsz új e-busz beszerzésére és kapcsolódó töltőinfrastruktúra kiépítésére nyújthattunk be támogatási kérelmet. A beszerzések tervezésében és az alternatív járművek üzemeltetésében nagy segítséget jelentenek a próbaüzemek minél szélesebb körű tapasztalatai, ezért a Volánbusz örömmel vesz részt a Credobus Electronell tesztelésében is.”
A Mosonmagyaróváron és Győrben készült Credobus Electronell a világ leghatékonyabb és leggazdaságosabb e-buszai közé tartozik. A vadonatúj, magyar fejlesztésű és gyártású buszcsalád 12 méteres szóló, illetve az év végétől 18 méteres, csuklós kivitelben is készül. A jármű akadálymentes, városi és elővárosi közlekedésre egyaránt alkalmas. Az Electronell 12 az áttörést jelentő műszaki innovációknak köszönhetően a legkönnyebb fémvázas elektromos autóbusz. Szemben a piacon megszokott 13–13,8 tonnával, a járműújdonság saját tömege mindössze 11 tonna. A legalább két tonnás tömegelőny 25 százalékkal redukálja az akkumulátorok mennyiségét. A megcélzott háromszáz kilométeres hatótáv így négy helyett három akkumulátorcsomaggal teljesíthető. A megoldás lényegesen csökkenti az energiafelhasználást, miközben minden költségtényezőt kedvezően befolyásol, a gyártástól, az akkupótláson át az újrahasznosításig. Mindez előzetes számítás szerint kategóriaelső életciklusköltséget eredményez. A további előnyök közé tartozik a nagyobb utaskapacitás, gyorsabb töltés, kisebb ökológiai lábnyom, és az elkerülhető túlterhelés. Az alacsony belépésű (Low Entry) kivitel miatt háromból két akkumulátort a padló alatt kapott helyet. A megoldásnak köszönhetően alacsony a súlypontot, kiváló a stabilitás.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!