Havannai katasztrófa: még a használt pályairány sem biztos

iho   ·   2018.05.20. 11:15
havanna_cim3

Manapság már eléggé ritka, hogy a pénteki havannai légikatasztrófa legfontosabb részleteiről két nap elteltével sem lehet igazából többet tudni, mint ami az első órák nem túl konkrét, és amúgy is ellentmondó híradásaiból kiderült. A zavaros jelentések először egy olasz légitársaság 737-eséről szóltak, ez ügyben portálunknak is korrigálnia kellett a gyorshírt, miután kiderült, hogy a szerencsétlenül járt gép valóban egy bérelt példány volt, de a mexikói Global Air egy korai kiadású 737-200-asa. Az XA-UHZ lajstromjelű 737-200-as még 1979-ben állt szolgálatba, amerikai lajstrommal és amerikai légitársaság színeiben (Piedmont, majd US Air), később két kanadai légitársaság flottájában repült, de az Airfleets adatbázisa szerint még az amerikai haditengerészet is használta a gépet, mielőtt mexikói üzemeltetőkhöz került volna mexikói lajstromban.

(fotók: youtube)

Olyannyira régi gépről van szó, hogy elképzelhető, ez még azoknak a 737-200-asoknak az egyike volt, amit nem két, hanem három fős személyzettel repültek, ugyanis a gép személyzete vagy egy órával a baleset előtt egy másik mexikói személyzettel találkozott és váltott néhány szót a havannai Jose Martí nemzetközi repülőtéren, és ez az egyébként orosz lapban megjelent cikk következetesen fedélzeti mérnökként emlegette az erről beszámoló férfit.

Mióta kiderült, a gép koros mivoltát szinte valamennyi híradás kiemeli, ugyanakkor a szakportálok arra emlékeztetnek, hogy egyrészt a 737-200-asból még vagy 115-120 példány aktívan üzemel, másrészt egy repülőgép, szabályos, megfelelő karbantartás, az előírt ellenőrzések és felújítások végrehajtása mellett évtizedeken keresztül is biztonságosan használható.

Furcsa mozzanat, hogy nem tudni, pedig a repülésbiztonsági források ezt mindig megjelölik, hogy a lezuhant gép melyik pályairányt használta felszálláskor. A gépen nem volt, vagy nem működött az a transzponder, aminek segítségével például a Flightradar24 követhette, visszakereshette volna a repülését.) Friss hír szerint ugyanakkor a roncsok között megtalálták a pilótafülke hangrögzítőjét, de a repülési adatrögzítőt még keresik.

Google Earth)

Valószínűbbnek tűnik, hogy a 737-es a 06-os irány szerint, vagyis északkelet felé startolt, ha hinni lehet azoknak a beszámolóknak, amelyek szerint nem sokkal elemelkedés után, vagyis másodpercekkel azután, hogy elhagyta a betont, már megtörtént a katasztrófa, amelynek helyszínét a 06-os irány szerint a pályától jobbra jelölte meg az AvHerald.

Azonban vannak olyan szemtanúk is, akik úgy fogalmaztak, hogy felszállás után a 737-es mintha megpróbált volna visszatérni a repülőtérre, ez akár elképzelhetővé tenné a 24-es pályairány szerinti felszállást, amely után a gép egy nagyon szűk körön próbált volna újra leszállási pozícióba kerülni, ha például a személyzet egy veszélyes technikai hibát észlelt volna.

A szemtanúk egyike úgy látta, hogy a becsapódás előtt az egyik hajtómű égett. Ez elképzelhetővé tenné a technikai hibát, egyébként technikai hibát tartott valószínűnek az állítólagos fedélzeti mérnök is. Ugyanakkor a latolgatások azt is kiemelik, hogy a rövid távra induló, feltehetően nem túlságosan nagy súllyal felszálló gép az egyik hajtómű kiesése ellenére a levegőben tartható lett volna. Ugyanakkor a más szemtanúk beszámolója, miszerint a gép többször billent le egyik vagy másik irányba, inkább mintha a gép áteséséről árulkodna.

Több netes hozzászólónak a 2008 augusztusában a madridi Barajas repülőtéren történt, 172 halálos áldozattal járó baleset jutott az eszébe, az az MD-82-es szintén a felszállás közben, elemelkedés után néhány másodperccel, a pálya közelében, attól oldalvást zuhant le, mint a vizsgálat később kiderítette, azért, mert a személyzet elmulasztotta a felszálláshoz szükséges pozícióba kapcsolni a szárnymechanizációt.

Továbbra sem egyértelmű a gépen lévők száma, a legvalószínűbb, amit maga a szigetország elnöke mondott, eszerint az utasok száma 104 volt, kilenc főnyi személyzettel. Az áldozatok többsége kubai, a személyzet tagjai mexikóiak voltak, és két argentin állampolgárt is említettek a hírekben, három túlélőt vittek kórházba a helyszínről, de egy későbbi hír szerint egyikük azóta szintén életét vesztette.

Különféle híradások, de kubai politikai vezetőkk is kapcsolatba hozzák a tragédiát azzal, hogy a kommunista vezetésű szigetország évtizedeken keresztül nem juthatott hozzá a legmodernebb, vagyis amerikai és nyugat-európai repülőgépekhez, hogy elavult, szinte kizárólag szovjet-orosz gépekkel működtetett légiközlekedését biztonságosabb alapokra helyezhesse. A közlekedési miniszter szerint az, hogy Kuba nem volt képes saját új polgári gépek beszerzésére, az ellene fenntartott embargó következménye, ebben az esetben a gépek bérlése volt  a megoldás. A miniszter ugyancsak jelezte, a Damojh/Global Air céggel kötött szerődés szerint a bérelt gépek üzemeltetése és karbantartása is a bérbeadó felelőssége.

Egy nappal a havannai katasztrófa előtt Salvador Valdés Mesa, a köztársaság alelnöke összehívta a polgári repülés felelőseit, hogy a szektor problémáit elemezzék. Kora tavasszal repülésbiztonsági okok miatt egyébként a Cubana kénytelen volt leállítani belső járatait, elsősorban hat An-158-asa műszaki hibái és a szükséges alkatrészek hiánya miatt.

Korábban a géppel jónéhány repülést teljesítettek a kubai vendégmunkások egyik célországa, Guyana és Kuba között, ezek során a hatóságok egy ízben letiltották a gépet és a repüléseket, mert a személyzet túlterhelte a 737-est a poggyászokkal, az ellenőrök még a toalettben is találtak bőröndöt.

Ugyancsak tavaly a kubai polgári légügyi hatóság egy incidens nyomán, amikor a 737-es a megengedettnél alacsonyabban repült, javasolta, hogy ezzel a céggel ne kössenek a továbbiakban is szerződést, de ezt a javaslatot „felülbírálták”. Egy Cubana-pilóta egy facebbok-bejegyzésében azt állította, hogy voltak olyan légitaskísérők és biztzonságiak, akik visszautasították, hogy erre a gépre illetve ennek a mexikói cégnek a gépeire felszálljanak szolgálatra. Ez a közlés viszont azért nem teljesen érthető, mert a gépek wet-lease-formában repültek, vagyis a teljes személyzet mexikói volt.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Fénytörés Miskolcon

iho.hu   ·   2024.12.16. 18:10

Sajátos megvilágításba helyezi BAZ vármegye székhelyének közúti helyzetét a tény, hogy öt napon másodszor hajtott gépjármű a fényvillamos, a 202-es ČKD Tatra KT8D5-ös elé.