Hároméves a MÁV-Start szén-dioxid-számlálója: két debrecennyi tölgyerdő munkáját szemlélteti a vasúttársaság – eddig
Azzal a céllal indították el a kezdeményezést, hogy tudatosítsák, a közlekedési mód választásával is jelentősen csökkenthető a légkörbe kerülő károsanyag mennyisége.
A három év alatt több mint 2 millió 590 ezer tonna szén-dioxid-kibocsátást sikerült megelőzni, ami hozzávetőlegesen egy 200 ezres nagyváros összes lakosának éves kibocsátásával lenne egyenlő. Ezt a mennyiséget körülbelül 35 millió 800 ezer, tíz év körüli nagyobb fa, több mint egy Debrecen kétszeresének megfelelő tölgyerdő tudná egy év alatt megkötni.
A Volánbusz járműállományának szén-dioxid-kibocsátása 2023-ban csaknem hétezer tonnával mérséklődött az előző évihez képest. A csökkenés jelentős része az elektromos autóbuszok beszerzésének köszönhető. A dízelüzemű autóbuszok kiváltásával az e-buszok 2023-ban 4245 tonna szén-dioxid-kibocsátás megtakarításához járultak hozzá, ami 2358 személygépkocsi éves kibocsátásnak megfelelő mennyiség.
A kerékpár és vonat kombinációja az egyik legkörnyezetkímélőbb távolsági közlekedési mód. Ezért a kerékpárszállító kapacitás folyamatos növelésére is nagy hangsúlyt fektet a MÁV-Start. A fejlesztéseknek köszönhetően 2023-ban csaknem 1 millió 35 ezren szállítottak kerékpárt vasúton, ami húsz százalékkal haladta meg a 2022-es biciklis forgalmat. A jelenleg működő tíz elővárosi vasútvonalon pedig mintegy nyolcvan állomáson áll rendelkezésre színvonalas B+R tároló, nagyságrendileg négyezer férőhellyel.
A Volánbusz is tovább bővítette a kerékpárszállítási szolgáltatást nyújtó járatai számát, elsősorban olyan, kiemelt turisztikai célpontokba közlekedő autóbusz-vonalakon, ahol vasúton nincs, vagy csak korlátozottan van lehetőség az eljutásra.
A zöld digitalizáció kiemelt projektje a jegyvásárlást megkönnyítő, elektronikus jegyértékesítő rendszer. Egyre több busz- és vonatbérlet, jegy is elérhető a MÁV applikációban. A MÁV-Start online rendszerének ma már több mint kétmillió regisztrált felhasználója van.
A környezeti szempontokat leginkább előtérbe helyező online értékesítés térnyerése jól kimutatható: 2023-ban az online jegyváltás beérte a pénztári értékesítést, a jegy- és bérlettermékek harimncnyolc százalékát vették már az Elvirán vagy a MÁV alkalmazásban.
A MÁV–Volán-csoport célja 2050-ig a klímasemlegesség elérése. Ennek érdekében az elmúlt három évben a tagvállalatok számos területén egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak a környezeti megfontolások mind járműfejlesztés, mind szabadidős utazások, mind digitalizáció, mind zöld események tekintetében.
Az utasok nemcsak a fenntarthatósági weboldalon található számlálón követhetik nyomon az összes megtakarítást, hanem 2021. február 17-étől a vonatjegyeken, bérleteken is feltüntetjük a rajtuk szereplő távolságra a szén-dioxid-kibocsátás megtakarítást. Így minden utas láthatja, mennyit tesz a környezetért azzal, hogy a vasutat választja az egyéni autós közlekedés helyett.
Az Európai Unió Zöld Megállapodása alapján 2050-re kilencven százalékkal kell csökkenteni a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátást. Az üvegházhatású gázok kibocsátásának negyedéért a közlekedés felelős, ehhez a vasúti ágazat kevesebb mint egy százalékkal járul hozzá. Ez jól mutatja, hogy a vasúti részarány jelentős növelése szükséges ahhoz, hogy a kitűzött célt el tudjuk érni. Ezt hatékonyan támogatja a járműpark korszerűsítése, valamint a személy- és áruszállítás vasútra terelése.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!