Gyönyörű lett a 056-os Gigant!
Csak kár, hogy egyelőre esik-kel.
A 056-os Gigant felújítása november közepén készült el a Szolnoki Járműjavítóban. A gép november 28-án mutatkozott először a közforgalomban: terhelési próbaként egy szegedi intercityt továbbított, előfogatolva annak eredeti Szilijét. A legfiatalabb V63-as sajnos azóta is sokkal többet állt, mint ment, de 11-én, hétfőn újra feladatot mertek neki adni. Kaposvárról húzta Budapestre a 823-as számú Rippl-Rónai Intercityt (nyitóképünkön ez a vonat készülődik induláshoz Kaposváron, a fotót Szőcsényi Gábor készítette).
A 823-assal békében fölért a Keletibe a 056-os, majd alvás után kedden reggel a 822-es Kresz Gézát bízták rá. A vonat egészen a kelenföldi bejárati jelzőig eljutott, ahol azoban fekve maradt a gép. A Mávinform az utasoknak a következő pécsi IC-t javasolta (Dombóvárig...), a 822-est pedig lemondták Kelenföldtől.
A startos kupaktanács arra jutott, hogy helyben nem tudják megjavítani a gépet, így a dombóvári műhelybe utalták. Ennek egy költségtakarékos módját választották: a Gigantot a 814-es Mecsek Intercitybe sorozták, és elvitték előbb Pécsre, majd onnan már az esti órákban a 8071-es számú dombóvári személyvonatba sorozva Dombóvárra.
A V63-as sorozatot a kora '70-es évek tervei alapján 1975-től szállította a Ganz-Mávag. Az első két mozdony 1975–76-ban gördült ki a gyárból, a nullszériás gépeket pedig 1980–81-ben építették meg. A Gigantok ezután folyamatosan érkeztek, az utolsó eresztés, amelynek a 56-os is tagja volt, 1988-ban látta meg a napvilágot. A 056-os mozdony is tagja volt annak a tíz V63-asnak, amelyeket 160 kilométer per órás sebességre alakítottak át 1992-től. A tíztagú 100-as Gigant-flotta az utóbbi évekig dolgozott így, majd 2022-vel bezárólag mindet visszaalakították nullás géppé. A V63-asok jelenleg főleg belföldi gyors- és intercity-vonatokat húznak, de a teherforgalomban is előfordulnak, noha sokkal kisebb arányban, mint mondjuk húsz éve.
A 056-os mellett a 004-es Gigant is retró külsővel jött ki a felújításból 2021–22 telén. A kezdeti időben ezt a mozdonyt sem volt könnyű elkapni, nem volt valami dicső a rendelkezésre állása. A legidősebb Gigant jelenleg az egyik magán-vasútvállalatnál van bérmunkában, így tehervonatok élén (vagy tológépeként) lehet vele összefutni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!