Globális körtánc: protekcionizmusok háborúja

iho   ·   2014.12.05. 08:45
cim787a

Éles támadások érték a nagy hagyományos légitársaságokat az Öböl-menti óriások felől nemrég az arab országok cégeinek szervezete éves közgyűlésén. Az Arab Air Carriers Association Organisation szószólóinak egyike most is a Qatar vezére, Akbar Al Baker volt, aki az Air France és a Lufthansa protekcionista magatartását bírálta. Európa még sokkal rosszabb a protekcionizmus szempontjából, mint az Egyesült Államok, fejtegette a Qatar-főnök, felhozva például azt, hogy a nagy társaságok pilótái és más alkalmazottai elutasítják a reformokat, ami egyben azt jelenti, ezek a cégek az Öböl-menti társaságokhoz képest sokkal kevésbé hatékonyan működnek. A működés költségei az egekbe szöknek, és ezért a szakszervezeteket hibáztatják – tette hozzá Al Baker, szavait utólag is igazolta egyébként, hogy a Lufthansa pilótái a napokban tartották meg idei kilencedik (!) munkabeszüntetésüket. A Qatar vezetője innen eredezteti, hogy olykor mesterséges nehézségek támadnak az európai terjeszkedésben.

A Qatar és a többi közel-keleti cég Európára panaszkodik

Az Oman Air egyik főnöke kifejezetten arról beszélt, hogy Párizs Charles de Gaulle repülőterére a kisebb közel-keleti társaságokat lehetőség szerint be sem eresztik, hogy ezzel is védjék a versenytől az Air France-t. Az Emirates vezetője, Tim Clark cáfolta, hogy a nagy Öböl-menti társaságoknak az lenne a célja, hogy rombolják épp azoknak az országoknak a gazdaságát, amelyeket kiszolgálnak a járataikkal.

Mindez a Flightglobal összefoglalója szerint válasz arra az indulatos nyilatkozatra, amelyet az Európai Légitársaságok Szövetségének vezetője adott, és amelyben elutasította a vádat, miszerint Európa protekcionista módon védené a társaságait.  „Európa a világ mindezidáig egyetlen zónája, amely liberalizálta a légi piacát” – állította az európai légiipar képviselője, aki egyébként épp az Unió pozitív és liberális hozzáállásának bizonyítékaként hozta fel, hogy Brüsszel 49 százalékig engedélyezi az Unión kívüli légitársaságok tulajdonszerzését Unión belüli társaságokban.

Az európai nagy légitársaságok nehezen versenyeznek a támogatott Öbölbeliekkel

Ami egyébként valóban így igaz, más kérdés viszont, mekkora intenzitással próbálja Brüsszel megakadályozni, például az Etihad újabb és újabb vásárlásai esetében (Air Berlin, Alitalia, Air Serbia, stb), hogy a társaság a formális limiten túli befolyáshoz jusson a megvásárolt cégeknél.

De az elmúlt napok fejleményeként Európa maga is tiltakozik a protekcionizmus ellen, ha az egy uniós céget sújt az Egyesült Államok részéről. Az Európai Bizottság az ügyben indított konzultációkat, hogy milyen akcióval lehetne rászorítani az amerikai hatóságokat, hogy megadják a működési engedélyt a Norwegian leányvállalata, a Norwegian Air International számára.

Az amerikaiak kifogásolják, hogy drágábban jutnak Boeingokhoz, mint a külföldiek

Mint arról már korábban beszámoltunk, az amerikai társaságok azért ellenzik az európai diszkontcég végleges berepülési engedélyét, mert szerintük a NAI harmadik országbeli személyzetek alkalmazásával jut előnyhöz, mert nem kell olyan sokat fizetnie a pilótáknak és a többi alkalmazottnak. Valójában nyilván arról van szó, mondják az európaiak és mondja maga a Norwegian, hogy Washington az amerikai légitársaságokat védi attól, hogy egy modern gépekkel (Boeing 787-esekkel) repülő cég olcsó jegyárakkal borítsa a transzatlanti piacot.

Az Európai Bizottság a Nyitott Égbolt egyezmény megsértéseként értékeli az amerikaiak vonakodását az engedélyeztetéstől, és a 2007-ben aláírt okmány ügyében tárgyalásra szólította fel az óceánon túli partnereket. A Bizottság határozott fellépését egyébként az nehezíti, és ezzel kicsit be is zárul a kör, hogy épp a nagy európai társaságok, a Lufthansa és az Air France/KLM támogatja az amerikaiakat a huzavonában, hiszen a diszkont Norwegian nekik is kemény konkurencia a legérzékenyebb piacon.

A diszkont konkurenciát viszont az Atlanti-óceán mindkét partján szeretnék kiutálni

És hogy a még nagyobb kört is rövidre zárjuk: az amerikai légitársaságok éppenséggel az Öböl-menti három nagy ellen szeretnének védelmet kapni Washingtontól, mert szerintük az Emirates, a Qatar és az Etihad valójában nem is légitársaságok, hanem állami intézmények, amelyek az USA és az EU berkeiben tiltott támogatásban részesülnek, miközben a Boeing olyan állami exporttámogatásokkal tud nekik gépeket eladni, amelyek miatt az amerikai légitársaságok drágábban jutnak új utasszállítókhoz a „saját” gyártójuktól is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek