Fúzió előtt Kína két legnagyobb vasúti járműgyártója
Liu Po, a China CNR Corporation egyik igazgatóhelyettese részleteket nem akart elárulni, de megerősítette, hogy eldöntött kérdésről van szó, a kivitelezéséről pedig folyamatos egyeztetések zajlanak a CSR Corporation vezetőivel.
A két vállalat egykor szervezetileg összetartozott, a 2000-es évek elején vált ketté. A versenytársakat azonban később több bírálat érte, amiért több nemzetközi tenderen is egymás alá ígérve igyekeztek piachoz jutni. A szakember úgy vélte, hogy a várható fúzió a déli „testvérvállalattal” a világ legnagyobbjai közé emeli majd az egyesült céget, ezáltal nagyobb eséllyel lesznek majd képesek felvenni a versenyt a német Siemensszel, a kanadai Bombardierrel, vagy a francia Alstommal.
Arra a kérdésre, hogy irányt vesznek-e Európa felé, úgy válaszolt, figyelik az európai piacot, keresik a lehetőségeket, de arról, hogy ténylegesen megvethetik-e a lábukat az öreg kontinensen, nem bocsátkozott jóslásba. A két – közvetlenül az államtanács alá tartozó – vállalat termékei már jól ismertek Délkelet-Ázsiában, Afrikában és Latin-Amerikában. A CNR vonatai – nagyobb részt a hagyományos és a városi vasúti közlekedés szerelvényei – Angolától és Nigériától kezdve Malajzián, Pakisztánon, és Szaúd-Arábián át Ausztráliában, valamint Új-Zélandon is megtalálhatók. A tavaly beharangozott első amerikai (bostoni) projekt helyzetére vonatkozó kérdésére Liu az MTI-nek azt válaszolta, a 4,1 milliárd jüanos (175,3 millió forint) üzlet a 284 metrókocsi szállítására biztosnak tekintendő, a kivitelezésre az Egyesült Államokban egy vegyesvállalatot fognak létrehozni. A Csangcsun külvárosi ipartelepén működő összeszerelő csarnokokban jelenleg olyan gyorsvasúti szerelvényeken dolgoznak, amelyek bírják a hideg időjárást, 300–350 kilométeres óránkénti sebességre vannak hitelesítve, de a 400 kilométert is képesek teljesíteni.
A cég képviselője emlékeztetett rá, hogy Kína 1969-ben állította üzembe hazai fejlesztésű metrókocsijainak első generációját, és a CNR ma már az első hazai maglev vonat gyártója. A tervek szerint a Peking S1 mágnesvasúti vonalon, maximum 105 kilométeres óránkénti sebességgel már az idei év végén futhatnak a Csangcsunban gyártott szerelvények, amelyekből egyelőre hat készül.
Liu Po tájékoztatása szerint a China CNR Corporation a tavalyi év első kilenc hónapjában több mint 64 milliárd jüanos (2738 milliárd forint) forgalmat és csaknem 4 milliárd jüan (171,2 milliárd forint) nettó nyereséget produkált.
* * *