Formatervezési díjas Kelet Railjetje
Az a furcsaság fordult elő, hogy előbb kapott kitüntetést a mű, minthogy a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen a doktori védés megtörtént volna. A disszertáció tárgya egy új, a Railjethez hasonló, hazai gyártású szerelvény teljes forma-, és belső terve volt. Az ifjú formatervező a MÁV-Start megbízásából részt vett az IC+-kocsik arculati és belső elemeinek, továbbá a CAF-kocsik felújításának tervezésében is.
A Railjet sikersztori, a Budapest–Hegyeshalom vonalon inkább ezen, mint a belföldi intercityken, gyorsvonatokon közlekednek az utasok. Igaz, a magyar pályákon kihasználatlan a Business Class, továbbá a menetsebesség sem közelítheti meg a jármű teljes kapacitását. A belföldi távolsági forgalomra szánt szerelvény tervei épp ezért kisebb módosításokkal, a magyar igényeknek megfelelően készültek.
A szerelvény – amelynek kocsijai a hagyományos csatlások miatt más vonatokba is besorozhatók – gyakorlatilag egy, a Railjetekhez hasonló, emelt szintű ingavonat, egy vezérlő-, és négy betétkocsival. A belső kocsikban büfészakasz, illetve gyermekfoglalkoztató is kialakítható. A szerelvény a hazai járműdesign-ötletek (Árpád, Ezüst Nyíl, BVmot motorvonatok) folytatása abban a tekintetben, hogy nem a formát, hanem a formát meghatározó gondolkodásmódot kívánja átvenni és továbbvinni. Az új szerelvénynek nevet is adott Lenkei Balázs: Stella Orientis (Kelet csillaga).
A terv több, mint koncepció, ám kevesebb – természetszerűleg –, mint egy prototípus, jelenleg csak egy helyen, a disszertációban létezik. A gyártást a fizetőképes kereslet is meghatározza, így azt csak remélni tudjuk, hogy – az egyik mellékelt fantáziaképhez hasonlóan – például a Keleti pályaudvaron is találkozhatunk Kelet csillagával.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!