Felfrissítik elővárosi motorvonataikat a finnek
A „Nyuszi” (finnül pupu) becenevű, kétrészes motorvonatokból a spanyol CAF 1998 és 2005 között harminc szerelvényt gyártott a Finn Államvasutaknak. Az első tíz vonat 1998 és 1999 folyamán érkezett a VR-hez, melyeket újabb húsz követett 2004–2005-ben. A motorvonatflotta egységei a Helsinki és Lahti közötti 104 kilométer hosszú elővárosi vonalon, valamint a főváros és Riihimäki, Riihimäki és Tampere, továbbá Riihimäki és Kouvola között közlekednek. Az első, belsőleg és külsőleg is felfrissített Sm4-es szerelvényt a napokban adta vissza a forgalomba a VR.
A százhatvan kilométer per órás üzemi sebességre képes Sm4-esek 192 ülőhellyel szolgálnak az utasoknak. A kétrészes, 1200 kilowatt teljesítményű motorvonatok mindkét fele rendelkezik meghajtással, és szintén mindkét részen található áramszedő is. Fékezéskor a vonatok vissza tudják táplálni a fékezési energiát a villamos hálózatba, ezáltal akár harminc százalékkal kevesebb energiát fogyaszthatnak üzemelés közben. Kapacitásigénytől függően akár három szerelvény is összekapcsolható és szinkronban vezérelhető.
Az Sm4-esek csendes és finom futásjóságuknak, valamint térfigyelő kamerarendszerrel és nagy méretű tájékoztató kijelzőkkel felszerelt, légkondicionált utasterüknek köszönhetően megfelelő kényelmi szintet nyújtanak az utasok számára. Az utascsere egységenként és oldalanként is négy ajtón keresztül folyhat. Az ajtók környéke alacsony padlós kialakítású, így a be- és kiszállás könnyebbé és gyorsabbá válik. A WC-t megfelelően akadálymentesítették a mozgáskorlátozottak számára. Az előtérben kerékpártartók várják a kerékpározás szerelmeseit.
A VR Csoport nyilatkozata szerint a szerelvények havonta megközelítőleg tizennyolcezer kilométert futnak, az elsőnek forgalomba állított Sm4-esek pedig már túljutottak a 2,4 millió megtett kilométeren is, így időszerűvé vált a felfrissítésük. A belső és külső korszerűsítést a VR hyvinkää-i karbantartóbázisában végzik el. A vonatok ülései új huzatot kapnak, az utastérben pedig új, üveg válaszfalakat helyeznek el, javítva ezzel az utastér hangulatát. Továbbá minden szerelvény teljes körű elektronikai és műszaki nagyjavításon esik át – számol be az International Railway Journal.
Az 5919 kilométer hosszú finn vasúthálózat az orosz hálózathoz hasonlóan széles, 1524 milliméteres nyomtávval épült ki. A vonalak jelentős része, 3712 kilométer villamosított, a használt rendszer a 25 kilovolt 50 hertzes váltóáram. A legnagyobb sebességgel, 220 kilométer per órás tempóval a Kerava és Lahti közötti szakasz járható, de az Sm6-os Pendolino-motorvonatokon és az ADtranz-gyártású Sr2-es villanymozdonyok vontatta szerelvényeken kívül a legtöbb vonat csak 120-160 kilométer per órás sebességgel közlekedhet.