Fel nem használt Malév-jegyek: ki miért felelős?

iho   ·   2016.02.25. 08:45
cim4

Pályázatot írt ki a Malévnek a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetséggel (IATA) szembeni követelés értékesítésére a társaságot felszámoló Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. Az IATA által működtetett elektronikus elszámolási rendszerekben visszatartott, a Malév utolsó repülőjegyeinek értékesítéséből származó 12,85 millió dollár (mai árfolyamon mintegy 3,6 milliárd forint) értékű peresített követelésre február 26. és március 14. között várja az ajánlatokat a felszámoló.

A Malév négy éve, 2012 február eleji csődje közvetlenül 7200 utast érintett, közülük több mint háromezren tartózkodtak külföldön, amikor leállt a cég. Ennél azonban sokkal többen voltak azok, akik a következő hónapokban terveztek utazni a Malévvel, a légitársaságnak összesen 750 ezer foglalása volt. Ezeknek a jegyeknek az árát tartja vissza mind a mai napig a globális jegyeladó rendszert működtető IATA – írta a Kamaraonline portálra hivatkozva a távirati iroda.

Az IATA által visszatartott pénz azon repülőjegyeknek az ára, amelyeket utazási irodákon keresztül vásároltak. Egy légitársaság csődje esetén a szervezet ezeket az összegeket 60 napon belül visszautalja az utazási irodáknak, hogy azok el tudjanak számolni ügyfeleik felé. A Malév kisebbségi tulajdonosa és egyben legnagyobb hitelezője, az orosz Vnyesekonombank azonban bíróságon megtámadta ezt a gyakorlatot, azt követelve, hogy a pénzt az IATA a Malévnek fizesse vissza. (Így ugyanis az összeget a felszámolás során fel kell osztani a hitelezők között, és így abból jut az orosz banknak is.)

A Kamaraonline.hu szerint a kérdést azóta sem sikerült rendezni, így viszont azok az ügyfelek sem láttak még a pénzükből semmit, akik annak idején utazási irodán keresztül vásároltak Malév repülőjegyet. Kártérítést eddig csak azok kaptak, akik a Malév csődjének bejelentését követő három napon belül utaztak volna, őket ugyanis a kormány döntése alapján a magyar állam kártalanította. Mellettük azok jártak még „jól”, akik bankkártyával fizettek a repülőjegyért, ilyen esetekben ugyanis a bankok – törvényi előírás alapján – visszatérítik a kártyás vásárlás összegét, majd maguk próbálják meg azt bevasalni a nem teljesítő szolgáltatón – ebben az esetben a Malévon.

Érdekes hozzászólást illetve kérdéseket kaptunk a hír hallatán az iho.hu egyik állandó olvasójától, Dr. Gaál Tibor jogásztól:

„Játsszunk el egy kicsit a gondolattal, hogy jegyet váltottam egy utazási irodán keresztül egy Malév-gépre, ám a Malév csődbe ment, és nem tudtam elutazni vele. A jogi helyzet az, hogy a Malév kártérítési felelősséggel tartozik nekem azért, hogy nem utazhattam el és nem az IATA tartozik nekem kártérítési felelősséggel, mert nem az IATA ment csődbe, hanem a Malév.


Köztem (utas) és a Malév (légitársaság) közötti szerződésében az áll, hogy az utas jogosult elutazni a Malév által nyújtott szolgáltatás igénybevételével, amennyiben kifizette a vételárat. De mivel a Malév csődbe ment, szerződésszegést követett el az utassal szemben, és ezért kártérítéssel tartozik. Nekem, mint utasnak, a Malévhoz kell benyújtanom a szerződésszegéssel okozott kár megtérítése iránti igényemet. Amennyiben ezt nem teljesíti, akkor polgári peres eljárásban érvényesíthetem igényemet vele szemben.

Mivel a Malév állami tulajdonban álló vállalat volt, ezért az állam tartozik felelősséggel a Malév által okozott károkért. Mi nem OK ebben? Az állam szerződést szegett, tehát fizetnie kell mint mögöttes felelős.


A mögöttes felelősség meg egy elég fura kérdés, mert az államnak itt felügyeleti és szabályozói hatósági jogai is vannak,
tehát sok ponton lehet felelőssé tenni a bekövetkezett csődért, kezdve a menedzsment helytelen megválasztásától, a különféle szívességek, állami lekötelezettek ingyenes/kedvezményes utaztatásán át a szponzorációig, szóval sok minden beleférne.

Itt hol jön be a képbe az IATA?” – írta Dr. Gaál Tibor jogász.

Ha olvasóinknak van véleménye az ügyről, netán érintettként van valakinek tapasztalata is a jegyárak visszafizetése körüli jogi bonyodalmakról, szívesen várjuk a hozzászólásaikat itt, a cikkünk alatt vagy a Facebook-oldalunkon!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek