Fairford, Air Tattoo és a Királyi Légierő ünnepe
Az Egyesült Királyságban minden évben megrendezett Air Tatoo (RIAT) Európában a legnagyobb repülőnap. Tavaly az Egyesült Államok légerejének jubileuma, idén a Brit Királyi Légierő 100 éves születésnapja volt a központi téma. A három naposra bővített rendezvény péntekén a Nagy Áthúzáson több mint brit hetven repülőeszköz repült volna át a támaszpont felett. Sajnos a hírhedt brit időjárás közbeszólt, az esős, viharos idő nem tette lehetővé a kötelék felfejlődését. Igaz, néhány nappal a rendezvény előtt London légterében, a Buckingham palota felett megtörtént a történelmi áthúzás.
A rendezők nem álltak a helyzet magaslatán az ünnepléssel, bár több mint hatszáz repülőeszköz szerepelt a RIAT-on, de éppen a rendelkezésre álló lehetőségre nem csaptak rá. Statikusan ugyan több tucat veterán brit harci repülőgép és helikopter volt megtekinthető, például Tutor, Anson, Chipmunk, Tiger Moth, Fury, Spitfire, Hurricane, Meteor, Venom, Vampire, Hunter, Gnat, Provost, Skyvan, Sycamore, Wessex, Whirhilnd, Gazelle stb. Ezeket odarepültek Fairfordba. Okosabb lett volna a mai gépállomány mellett ezekkel is áthúzni (hiszen amúgy is odarepültek), és akkor lett volna tényleg nagyszabású az emlékezés.
A volt domíniumok is aktívabban vehették volna ki részüket az emlékezésből. Igaz Kanadából többek között C-17 mellett F/A-18C-k, Ausztráliából E7-A Wedgetail légtérellenőrző, Pakisztánból és több arab országból C-130-sok érkeztek, de India például távolmaradt a rendezvénytől. A RAF minden jelenlegi típusából legalább egy példány szerepelt a statikus kiállításon vagy dinamikus bemutatót tartott, sőt egy MQ-9B Sky Guardian átrepülte az Atlanti óceánt is, hogy mint új képesség, (fedélzeti pilóta nélküli csapásmérő robotrepülőgép) is képviseltesse magát.
Az Egyesült Államok Heritage (emlék-)repülésre küldött egy légierős F-35A-t, statikusan kiállításra B-1B bombázók is érkeztek, és több különleges C-130 változat, E-6B Mercury, P-8A Poseidon valamint KC-10 tankerek is jöttek. Az USAFE szinten minden típusát kiállította, sőt a V-22 Osprey dinamikus bemutatót tartott.
Szombaton meglepetésként a Spirit of New York B2-es bombázó két Lakenheath-i F-15 társaságában húzott át Fairford felett. A francia légierő Rafale és Couteau Delta Mirage 2000D demója mellett a flottalégierő RafaleM gépei is repültek. Az olaszok is több típussal repültek Eurofighterrel, M-346 Masterral, és a Frecce Tricolori is bemutatkozott. A Leonardo statikusan kiállította a Master könnyű harci változatát M-346FA jelzéssel.
A spanyol Patruilla Aquila, a Jordanien Falcons, a svájci PC-7 kötelék is a levegőbe emelkedett. A lengyel, a török és a görög F-16CBlock50 demója is végigdübörgött. A kanadaiak mellett a svájci és a finn F/A-18 harci repülőgépek is bemutatót repültek. A hazaiak Typhoon demója volt minden nap a műsorzáró, de a legnagyobb érdeklődést a posztszovjet Szu-27S1M váltotta ki, amely részleges modernizációját már ukránok végezték, és szép bemutatót repült.
Sajnos a britek kizárták a orosz légierőt, más szovjet tervezésű repülőgép pedig egy Litván AN-2 és egy Mi-8 kivételével nem volt a rendezvényen. Hazánk repülőgépet ebben az évben nem küldött a RIAT-ra, de ék alakú felségjel azért látható volt a HAW C-17-esén. A Gripenes közösség a svéd és a cseh légierő dinamikus programját mutatta be. A svédek elhozták a kifejlesztendő Gripen Agressor modifikációt, amelynek egy-egy mockupja gyakorlatilag egy pilonok nélküli „C” változat.
Szlovákia a szinte gyári szagú C-27-esét, Ausztria egy veterán SAAB 105Oe gyakorló repülőgépet küldött. Románia MiG-21 Lancer bemutatóra készült, de a Fetestiben lezuhant demót követően a típus repülését és a külföldi szerepléseket is szüneteltetik. A Japán Légierőt a Kawasaki C-2 szállító, Brazíliát pedig az Embraer prototípusa, a KC-390 tanker-szállítórepülőgép képviselte.
A briteknek bár a tömeges áthúzás nem jött össze pénteken, de a BBMF emlékköteléke (Lancaster, Spitfire, Hurricane és C-47 Dakota) minden nap repült, plusz egy 9 Typhoonból álló kötelék: a Lancaster, egy-egy Tornado és F-35 harci gépes áthúzással emlékezett a légierő a jubileumára.
A háromnapos rendezvényen, szombaton gyakorlatilag telt ház volt, pénteken és vasárnap is rengetegen voltak. A RIAT minden évben kiválóan szervezett esemény, jó közlekedéssel, remek ételekkel, érdekes programokkal. Most az ünneplés sajnos kicsit savanyúbbra sikeredett, de a sok és színvonalas dinamikus és statikus bemutató, a rengeteg vásárolható repülős relikvia, ajándék sokszorosan pótolta a hiányos brit kötelék repülést.
Hozzá kell tenni, hogy magyar embereknek a RIAT viszonylag drága. A sima belépők ára – tehát semmi tribün és más flancolás – a három napra bizony több mint 150 font, ami az árfolyamot tekintve bizony 40 ezer forint körül van, és még oda is kell utazni, szállás és elemózsia is szükséges. Azonban ilyen mennyiségű repülőeszköz és ennyi repülés és esemény csak itt látható Európában, tehát aki tudja, az nézze meg a brit repülés évente megrendezésre kerülő legnagyobb repülőnapját, a RIAT-ot.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!