Európai programban a Magyar Vasúttörténeti Park

Kemsei Zoltán   ·   2014.04.17. 19:00
00kicsi

Hogyan is került be a Magyar Vasúttörténeti Park az események sodrába? Még 2010-ben kereste meg a Baptista Szeretetszolgálat Alapítványt németországi partnerszervezete, és mivel hazánk múzeumi nagyhatalomnak számít, német, cseh és portugál múzeumok, gyűjtemények mellett másodmagával – a Budapesti Történeti Múzeummal együtt – vesznek részt a Museo Mundial programban.

Balról: Ludvig László, a Siemens Infrastruktúra és városok szektorának igazgatója, Márkus Imre parkvezető, Magyar Vasúttörténeti Park és Magyar Anikó marketingvezető<br>(a szerző felvételei)

A programot 2000-ben indította az ENSZ, 189 tagállam kötelezte el magát, hogy 2015-ig több, a világ minden országát érintő problémát (szegénység, környezetvédelem, gyermekhalandóság, nemek közötti egyenlőség) old meg, sikeres közös pályázás után a múzeumok a már meglévő kiállítási anyagokat egészítik ki a globális célkitűzéseket bemutató, interaktív kiállítási anyagokkal.

Márkus Imre és Ludvig László leleplezi a Siemens tablóját

A Museo Mundial első magyarországi installációját 2014 márciusára készítette el a Magyar Vasúttörténeti Park. Hogy miért épp a Siemensre, és a Vectron mozdonyra esett a választás? A német gyártó, amely Magyarországon több mint kétezer dolgozót foglalkoztat, a folyamatos értékteremtésre, a mindenkori legmagasabb szintű technológia megteremtésére törekszik. Az Eurosprinter sorozatot felváltó Siemens Vectron mozdonycsalád azon felül, hogy Európa összes nyomtávjára és áramrendszerére is gyártják, a maximális környezetvédelmi megfelelőségre is törekszik.

Vectronok a terepasztalon

A Vectron már gyártása során is a fenntarthatósági elvekhez igazodik: a gyártó telephelyének kialakításán kívül a mozdony 98 százalékban újrahasznosítható anyagokból készül, 85 tonnás teljes tömegéből mindössze 1,7 tonna visszamaradó anyag keletkezik majd bontáskor. A gyártás során nem használnak üvegszálerősítésű műanyagot, a fényezési rendszer is vízbázisú, azaz hozzáadott vegyszer nélkül alkalmazható. Menet közben és üzemkész, álló helyzetben is energiahatékony: a most már kötelező fékezési visszatápláláson kívül a környezetbarát inverterhűtés, a biológiailag lebomló anyaggal történő nyomkarimakenés, az alacsony zajkibocsátás, álló helyzetben az egyik transzformátor hűtőkörének és az egyik áramátalakítónak a lekapcsolása is szolgálja a fenntarthatóságot.

Az interaktivitás tesztüzeme: Baczkó Zsuzsa, a Museo Mundial magyarországi koordinátora tart bemutatót

A Magyar Vasúttörténeti Parkban kis ünnepség kíséretében lepleztek le egy, a Siemens Vectron mozdonyt, annak környezetbarát kialakítását bemutató tablót, továbbá az Orient csarnok terepasztalán futó – természetesen Vectron vontatta – vonatokat egy-egy környezetvédelmi kérdésre adott helyes válasszal lehet elindítani, szintén a Museo Mundial program részeként.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek