Európai irányítók sztrájkja: tiltakozás a reform ellen

Mint arról beszámoltunk, keddtől három napon át sztrájkolnak az Európai Unió több országában a légiirányítók, a munkabeszüntetést kedden a franciák kezdik, szerdától már egész Európa légiközlekedésében fennakadások lehetnek.
A legnagyobb francia légikikötők arra kérték a légitársaságokat, hogy csökkentsék felére járataik számát a légiirányítók munkabeszüntetése miatt. A francia légiirányítók saját munkakörülményeik romlása ellen, és úgymond a nemzeti szuverenitás védelmében kezdeményezték az akciót.
Ennek célja épenséggel az európai légtérhasználat és irányítási rendszer reformja lenne, olyan egyszerűbb, kevesebb központtal működő hálózat kiépítélse, amelynek révén javul a légtérkapacitás, csökkennek a késések, ugyancsak csökkenne a repülőgépek üzemanyagfogyasztása és károsanyag-kibocsátása, miközben az irányítás ugyanolyan biztonságos lenne, mint a most létező, erősen fragmentált, nemzeti légterekre osztott rendszerben.
A reform az uniós kezdeményezés szerint évi ötmilliárd eurós megtakarítást jelentene. Az új hálózat kiépítésének egyik fokozataként alakultak meg a Funkcionális Légtérblokkok, amelyek azonban nagyrészt még mindig nem működnek.
Mint arról az iho/repülés korábban beszámolt, az Európai Bizottság május 6-án elfogadta azt a rendeletet, amely meghatározza az egységes légtérirányítási rendszer, a SESAR (Single European Sky ATM /Air Traffic Management/ Research Program) telepítéséhez szükséges technikai szabályokat és ösztönzőket, ez is az Egységes Európai Égbolt felé tett lépés volt, ugyanakkor a Bizottság elismerte, hogy a SES kiépítését a tagállamok vonakodása lassítja.
A hagyományos légitársaságok, a diszkont- és charter-cégek valamint az üzleti repüléssel foglalkozó vállalkozások szervezetei viszont néhány hónapja közös nyilatkozatban jelezték: az európai légtérhasználók számára igen komoly aggodalomra ad okot a folyamat elakadása. Ahhoz, hogy az Egységes Európai Égbolt ügyét ismét sínre tegyék, erősebb bizottsági vezetés szükséges, ugyanakkor sokkal nagyobb elszántság a tagállamok körében.