Európai égiháború, megbénulhat a légiforgalom
Az európai légiforgalmi irányítók ernyőszervezete, az ATCEUC (Air Traffic Controllers European Unions Coordination) 14 ezer légiforgalmi irányítóhoz intézett felhívást, hogy 2014. január 29-én közösen tiltakozzanak az Európai Bizottság Egységes Európai Égbolt (SES) programja, illetve a 2015 és 2019 közötti időszakban elvárt irreális teljesítménycélok ellen – derül ki a szervezet honlapján olvasható felhívásból.
Egy nappal későbbre, január 30-ra az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége (ETF) jelentett be megmozdulást, mivel úgy látják, hogy az egységes égbolt miatti változások veszélyeztetik a légiforgalmi irányítók munkahelyeit, a jogszabálycsomag célkitűzései megalapozatlanok, túlzóak, egyértelműen a légitársaságok érdekeit védik, továbbá negatív következményekkel járhatnak a repülésbiztonságra és a légiforgalmi szolgálatok működésére nézve.
Az ETF kezdeményezésére már 2013. június 11–12-én több európai ország légiforgalmi irányítói szolidaritási akciót tartottak, ami komoly fennakadásokat okozott a kontinens légi közlekedésében.
A január végi akció több légi járat kimaradását eredményezheti, illetve számos repülőgép közlekedésében okozhat késéseket, kényszerű útvonal-változtatást.
Az ATCEUC 2013 októberében meghirdetett egy hasonló akciót, amelyet később visszavont, mert az Európai Bizottság jelezte: hajlandó komolyan tárgyalni a repülésbiztonságot és a költséghatékonyságot érintő kérdésekben. Álláspontjuk szerint azonban az egyeztetés nem hozott valódi eredményeket.
Mint az iho/repülés akkori összefoglalójából is kiderül, októberben végül is mégis volt sztrájk, de a munkabeszüntetés szinte kizárólag a francia légtérre és a francia légiforgalmi irányítókra korlátozódott.
A SES programot az Európai Bizottság és az Eurocontrol kezdeményezte 2008-ban, lényege, hogy a jelenleg széttagolt, a tagállamok kezében lévő légiforgalmi irányítást összevonják, hogy rövidítsék a repülési útvonalakat.
A Lufthansa további lépések megtételét sürgeti az Egységes Európai Égbolt (SES) koncepció 2020-as bevezetése érdekében, de ennek egyelőre gátat szabnak az uniós országok légiforgalmi irányító szolgálatai.
A társaság tájékoztatása szerint a SES bevezetésével 270 ezer tonna kerozint tudnának évente megspórolni. Ennyi üzemanyaggal egy Airbus A380-as ezerszer tudná megtenni a Frankfurt–San Francisco útvonalat oda-vissza. Mint írták, a szétszabdalt légiforgalmi irányítás és az ebből fakadó több navigációs ponttal megtört útvonalak miatt a repülőgépek 42 kilométerrel többet tesznek meg járatonként.
A német légifuvarozó adatai szerint a kerozinfogyasztás csökkenése miatt a gépek szén-dioxid-kibocsátása is csökkenne mintegy 10 százalékkal, az üzemanyagköltségek pedig évente 5 milliárd euróval (1500 milliárd forinttal) csökkenhetnének.
A Lufthansa úgy látja, hogy a 2008-ban az Európai Bizottság és az Eurocontrol által kezdeményezett program 2020-as bevezetéséhez újabb lépésekre van szükség, viszont minden eszköz adott ahhoz, hogy be is vezessék az egységesített égbolt koncepciót. Ugyanakkor ennek jelenleg a Lufthansa szerint gátat szabnak az országok légiforgalmi irányító szolgálatai, mert erre az unió lehetőséget biztosít, de ezt a lehetőséget minél hamarabb meg kellene szüntetni.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!