Európa követi Amerikát, de masszívan vesztésre áll
Jóllehet a IATA legújabb statisztikái azt jelzik, hogy a krízis talán a vége felé közeledik, vagy legalábbbis túl van a melypontján, a 2013-14-es pénzügyi év első felében az Air France/KLM csoport egymilliárd dolláros veszteséget produkált. Az Air France egy új költségcsökkentő terv közzétételére készül, amely további munkahelyek elvesztését és a rövidebb távú járatok megszüntetését veszi célba.
Más, az Aviation Week által közzétett adatokból: tavaly az LCC-k 202.4 millió utast szállítottak, az AEA tagjai (ők a hagyományosak) pedig 340 milliót: és a különbség egyre kisebb. Minden jel arra mutat, hogy az arány hamarosan megfordul. Megállíthatatlan, hogy ne az LCC-k uralják az európai piacot.
Az Amerika-Európa piacot egyre jobban uralják a konszolidált és mára megerősödött amerikai légitársaságok, az Ázsia felé menő forgalmat pedig az Etihad, a Qatar és társai. Az európai cégek mindkét területen masszívan vesztésre állnak. A tény, hogy az európai légiközlekedés olyan átalakulás előtt áll, ami még soha nem történt (de ismerős az USA-ból).
Ebbe a képbe egy új európai légitársasággal belépni bátor dolog. Persze ha a pénzügyi lehetőségek hasonlóak az Öböl-menti cégek tőkeerejéhez, sok minden lehetséges, kérdés persze, hogy meddig. Mert a masszív veszteségeket még az öböl menti cégek tulajdonosai sem viselik szó nélkül.
Nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy az EU-ne belüli légitársaságra vonatkozó pénzügyi szabályok nagyon szigorúak, és az esetleges szabálytalanságokra hamar fény derül.
Egy érdekes fejlemény az is, hogy a business osztályon utazók keresztmetszete alapvetően megváltozott a krízis következményeként. Nagyon sok vállalat, még a legnagyobbak is, ma már csak a legfelsőbb vezetőknek engedélyezi a business osztályon utazást, és a hírek szerint ez nem valószínű, hogy változni fog, még ha jobban mennek a dolgok, akkor sem. A széleskörű költségcsökkentés egyik permanens eredménye ez a tendencia.
Ami viszont szintén új trend, az a turista plusznak is nevezhető valami, ami valahol a legolcsóbb és a jóval drágább árak között foglal helyet, és ezért ad valamelyes plusz szolgáltatást, mint például a megváltoztatható foglalás, vagy a jegyárba foglalt fedélzeti ellátás.
Az alacsony kihasználtságú járatok megszüntetése, a nagyobb géppel de kevesebb járatot teljesítő menetrendi filozófia, amely Európában is kezd elterjedni, a járatok jobb kihasználtságát eredményezte, ez pedig, párosulva a massziv költségcsökkentéssel, nagyban hozzájárult az amerikai légitársaságok jobb eredményéhez.
Egy új légitársaság felfogható úgy is, mint kapacitás-növelés, ami persze pontosan szembe megy az ipar fő tendenciájával. Ez nem baj – feltéve, hogy megtalálják azt a pici rést, ahol a kapacitás növelésére ténylegesen szükség van. Hogy abból aztán meg lehet-e élni?...