ETCS-re vált a svájci vasút
Tizenegyezer új biztosítóberendezési eszköz megvásárlásáról döntött a szövetségi vasút. A következő hat évben összesen 300 millió frankot, azaz hetvenegy milliárd forintot költenek el ETCS-beruházásokra. A fejlesztést nem a működő rendszerek megbízhatatlansága miatt indítják el, hanem az elkövetkezendő évtizedben várható forgalomnövekedésre készülnek Svájcban.
Az ETCS, azaz az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer ma sem ismeretlen a legújabb építésű svájci vonalakon. Bern és Olten között, a Mattstetten–Rothrist nagysebességű vonalszakaszon működik már a szabványrendszer, ahogy a frissen átadott Lötschberg-bázisalagútban is ETCS-jeleket továbbítanak a mozdonyvezetőknek.
A jelenlegi fejlesztések elsősorban az észak-déli tranzitútvonalakra koncentrálnak. Természetesen a 2017-re elkészülő, 57 kilométeres Gotthárd-bázisalagutat is projekt célpontjai között találjuk. A munka neheze azonban még hátra van, hiszen a biztosítóberendezések cseréjének későbbi ütemeiben 2025-ig az összes normál nyomtávolságú vasútvonalon működnie kell az ETCS-nek – írja a Le Matin.
A nagy horderejű megrendeléseken a Siemens és a Thales vasúti üzletága osztozkodik. Tehát német és francia cégek profitálhatnak az egyébként komoly biztosítóberendezési múlttal rendelkező alpesi ország fejlesztéseiből. A magyar vasúton elterjedt D55-ös és D70-es biztosítóberendezéseket a svájci Integra licensze alapján gyártották. A Zürich mellett székelő céget később a Siemens vásárolta fel.