Emirates: nehéz környezet, elképesztő számok
Az Emirates csoport most nyilvánosságra hozott 2012-13-as évi eredményjelentése a negyedszázados növekedési pálya folytonosságáról tanúskodik, sőt, a most zárult pénzügyi év a korábbiakhoz képest is meredekebb fejlődést hozott. Ennek értékét külön emeli, hogy a gazdasági környezet továbbra is elég kedvezőtlen, az üzemanyagárak ha nem is nőttek, de magasak maradtak.
A fő számok: az adózás utáni nettó profit amerikai dollárban számolva 845 millió, ami 34 százalékkal magasabb az előző évinél, a forgalom 17 százalékos növekedése mellett. Ahmed bin Saeed Al Maktoum sejk, az Emirates csoport elnöke a jelentés közzétételekor azt is kiemelte, hogy ugyanebben az időszakban 3,8 milliárd dollárt fektettek be új repülőgépekbe, eszközökbe, létesítményekbe: „Minden dirham, amit megkeresünk, stratégiai jelentőséggel kerül vissza az üzletbe” – jellemezte a sejk az Emirates gyakorlatát.
Az egyébként nehéznek minősített körülmények között a csoport dolgozói létszáma 12 százalékkal, 68 ezerre nőtt. Egy pénzügyi év alatt nem kevesebb mint 34 új repülőgépet állított forgalomba a légitársaság: mint ismeretes, az Emirates azon ritka cégek egyike, amely kizárólag szélestörzsű utas- és teherszállítókkal operál. A gépek összesen 7,8 milliárd dollárba kerültek, ezt részben a profitból, részben különféle pénzügyi strukturákból fedezték. Tíz új desztinációra nyitottak járatokat, az utasszám egyetlen év alatt 5,4 millióval nőtt, és közelíti az évi negyven milliót. A szállított áru elérte a kétmillió tonnát, miközben az üzemanyagra fordított költségek elérték a 7,6 milliárd dollárt, ami a kiadásoknak immár 40 százalékára rúg. A forgalom 17 százalékos növekedése mellett az üzemi kiadások 15 százalékkal emelkedtek, miközben az igen volatilis árfolyamokkal is meg kellett küzdenie a cégnek.
Ami a légitársaság igazi sikerét jelzi: az elmúlt három évben a rendelkezésre álló kapacitás 44 százalékos növekedése mellett állandósult a 80 százalék fölötti átlagos helykihasználás, load factor.
Érdekesek a flottabővítés részletes adatai is. A 34 új gép közül 20 nagy befogadóképességű és hosszú távú Boeing 777-300ER, mégy teherszállító ugyancsak a 777-es gépcsaládból, és tíz kétszintes óriás A380-as. Mint kiderült, az új európai óriásgépbeszerzésekre, vagyis A380-asok megvásárlására elsősorban az amerikai hitelpiacon vett fel a társaság kölcsönöket, amelyek 12 éves futamideje megfelel a gépek amortizálódási idejének.
Érdekes és a világ más tájaihoz képest másfajta folyamatokat jelez, hogy az Emirates bevételeinek egyre nagyobb része származik a prémium-szektorból, és ebben is kimagaslóan teljesítenek az A380-asok magasabb osztályai. A kétszintes nagygépekkel immár 21 vonalon repül a társaság, az elmúlt évben kibővült a lista: Amszterdam, Melbourne, Szingapúr és Moszkva is fogadja már az Emirates A380-asait, az újoinnan beállított gépekkel pedig sürítik a New-Yorkba, Londonba és Párizsba induló járatokat.
A cég rendelési listáján további 198 repülőgép szerepel, 71 milliárd dollár értékben, ezeknek a gépeknek a szerepe a jelentés és az elnök megfogalmazása szerint is az Emirates világhálózatának kiépítése. Mint erről korábban beszámoltunk, az Emirates terjeszkedési politikájának egyáltalán nem csak Dubaj a központja, a vonalhálózat bővítése a globális igényeket követi, az Emirates bármely két város között repül, ha abban üzletet lát, ezt a politikát olyan járatok beindítása jelez, mint például a Milánó-New York.