Elveszett egzotikum
Az idei év sok látványosságot hozott a Rétszilas–Mezőfalva(–Dunaújváros) vonalon a 40-es vonal felújítása (legfőképp Pusztaszabolcs állomás átépítése) miatt, így számos vasútbarát is ellátogatott a rétszilasi, nagykarácsonyi, újvenyimi fotóhelyekre. Nyilván sokaknak feltűnt, hogy a 43-as vonal mellett szinte végig földmunkákat végeztek a nyáron, ennek pedig oka volt. A 40-es vonal átépítéséhez kapcsolódóan a csatlakozó vonalakon is meg kell teremteni egy műszaki minimumot, ennek pedig része, hogy a biztosító berendezés garantálni tudja az ellenmenet és vonatutolérés kizárását. Ennek esett áldozatul Mezőfalva elágazás szolgálati hely, hiszen az itteni alakjelzők illesztése az új rendszerbe nagyon kedvezőtlen lett volna.
Na de mitől érdekes Mezőfalva elágazás? A szolgálati hely nemcsak távol van minden településtől, de a megközelíthetősége is leginkább csak vonattal kivitelezhető, pláne ha a közelében futó (de oda azért nem érő) rozoga földút az esőtől átázik. A legközelebbi emberlakta objektum Mezőfalva vasútállomás két kilométerre, itt van egy forgalmista és egy bakter, a környező tanyákon pedig néha szintén találni még élő embereket. Maga Mezőfalva település a vasútállomástól 3-4 kilométerre van, gyalog fél-egy óra, tempótól és a településen belüli céltól függően. A síneken a másik irányba elindulva Nagykarácsony is hasonló, 4-5 kilométer távolra van az elágazástól.
További érdekességek: korábban az elágazás közelében a paksi ágon volt egy megálló-rakodóhely, ez Baracs-Ménesmajor néven futott. Ez később a teherforgalom megszűntével átköltözhetett az Előszállási elágazás őrházához, mint megállóhely, 1983-ig volt személyforgalma. Az Előszállási elágazásban a Rétszilasra vezető deltavágány indult ki a 42-es vonalból, itt a 90-es évek közepén szűnt meg a lehetősége is a forgalomnak, miután eladták a területet és fölszedték a pályát. A régi épületeknek ma már a nyoma sem látszik itt, csak a régi nagy fákból lehet következtetni a régi helyükre.
Mezőfalva elágazásban elágazásban tehát a paksi és a rétszilasi vonal válik el egymástól. Mióta Paksra már nem közlekednek személyvonatok, vasat csak a tehervonatoknak kell dobni. A CER-nek szinte minden nap van etanolos kiszolgálása Dunaföldváron, de néha Pakson is akad egy-egy kocsi, esetleg elvétve irányvonat. Szóval azért volt dolga az itt dolgozó forgalmistának, ráadásul nemcsak napi kétszer állított a váltón, az elágazást fedező jelzőket az egyenesen közlekedő Bézéknek is kell kezelni. Az idei nyár ráadásul forgalmasabb is volt az átlagosnál, augusztusban előbb az összes dunaújvárosi tehervonatot terelték ide, utána pedig a pécsi intercityket. Bezzeg 2018-ban a „nagy terelés” alatt, amikor a vonalról elűzték a személyvonatokat a sok tehervonat miatt. Amik végül nem is erre jöttek, sok volt a klasszik Szergejeknek a nagykarácsonyi emelkedő. Szóval nem nagyon járt a vonalon vonat, izgalmas lehetett a szolgálat...
Októbertől viszont már nem kell ide személyzetet delegálni, hiszen a fejlesztéseknek hála távirányított váltót építettek be az elágazásba. A kitérőt Mezőfalva forgalmi irodájából kezelik. Ahogy a MÁV-tól megtudtuk, Mezőfalva elágazás D55 típusú biztosítóberendezését 2019. szeptember 30-án helyezte üzembe a vasúttársaság, aminek a kezelőpultja Mezőfalva állomáson található. Az elágazás elektromos váltói központból állíthatók, ezek kezelését Mezőfalva állomás forgalmi szolgálattevője végzi. Az elágazást külön előjelzővel rendelkező fény bejárati jelzők fedezik.
Azt is megkérdeztük, hogy a hasonló izgalmakat átélő előszállási baktert is tervezik-e kiváltani. A volt állomásépület volt forgalmi irodájában dolgozó vasutasnak annyi dolga van, hogy amikor vonat közlekedik a paksi vonalon, tekeri a sorompót. Tipikusan naponta kétszer. Egyelőre itt marad minden a régiben, Előszálláson nem tervezi a vasúttársaság a forgalmi munkavállaló kiváltását.
A fejlesztésnek hála a vonatközlekedés is gördülékenyebbé válik az Észak-Mezőföldön. A MÁV tájékoztatása szerint a vonatok követési rendje a szabályozás után: Mezőfalva és Rétszilas állomás között állomástávolságú a közlekedés, azonban Mezőfalva állomásról Rétszilas állomásra indított vonat után indulhat újabb vonat Dunaföldvár állomásra, ha az elől haladó vonat Mezőfalva elágazás váltóján áthaladt és a Mezőfalva és Mezőfalva elágazás vonalszakasz szabad állapotáról a berendezésről meg lehet győződni. Mezőfalva és Dunaföldvár állomások között szintúgy állomástávolságú a közlekedés, azonban Mezőfalva állomásról Dunaföldvár állomásra indított vonat után indulhat vonat Rétszilas állomásra, ha az elől haladó vonat Mezőfalva elágazás váltóján áthaladt és a Mezőfalva és Mezőfalva elágazás vonalszakasz szabad állapotáról a berendezésről meg lehet győződni.
Megkérdeztük azt is, hogy mi várható még a 40-es vonalhoz kapcsolódó dízeles, zömében mellékvonalakon. Jelentős megerősítési munkák lesznek a 42-es vonal egészén. A fővonali szakaszon, Pusztaszabolcs és Dunaújváros között a lassúmenetek felszámolása és a vonatfogadó vágányok megerősítése érdekében ágyazatcserékre és vágányátépítésekre kerül sor, utóbbiakra főleg Dunaújváros teherpályaudvari részén. Mezőfalva elágazás és Paks között, a mellékvonali szakaszon a vonalat alkalmassá kell tenni a Paks2-höz kapcsolódó építkezést kiszolgáló tehervonatok közlekedése számára, ezért itt nagy mennyiségű aljcsere, betonalj javítás, ágyazatrostálás és az útátjárók átépítése várható. Ezen felül Paks belterületén zajvédelmi okokból, a vágány hézagnélkülivé átépítése is megtörténik. A munkák jelentős része 2020-ban valósulhat meg – írja a MÁV.
A 43-as, a 44-es és 45-ös vonal felújítására a „Közép-Duna menti térségben tervezett országos és helyi közúti, valamint vasúti felújítások és fejlesztések megvalósításáról” szóló kormányhatározat biztosít forrást. A 46-os vonal 100 kilométer per óra engedélyezett sebességre történő átépítése 2014-ben lezárult. A 49-es vonal Mezőhídvég és Dombóvár közötti szakasza megszűnt, a vasútvonalnak már csak a Lepsény és Mezőhídvég szakasza tekinthető működő vasútvonalnak, de a pálya csak Lepsény és Enying között járható (tegyük hozzá, hogy 2012 nyara óta még a pályafenntartás sem néz ki oda a sárga járgányaival sem, az utolsó tehervonat pedig 2011 áprilisában közlekedett Enyingről). Az eddigiekben nem említett vonalakon a vasúti pálya jelenlegi paramétereinek folyamatos karbantartásával tervezzük biztosítani a jövőben a biztonságos és menetrendszerű közlekedést – teszi hozzá a MÁV.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!