Életképek Ajka környékéről
Egyik legnagyobb volt bánya- és iparvidékünk elhagyott, vagy forgalmat épp hogy megtűrő iparvasútjain még mindig érheti meglepetés az arra járó fotóst. Ajka környékén az első szénkibújásokat 1865-ben találták Csingervölgyben. Az 1872-ben megépült Veszprém–Kiscell (ma Celldömölk) vasútvonalról kiágazó iparvágányokat 1876-ban már saját, Ajka nevű mozdonyukkal szolgálták ki.
A bányászat megindulása és a vasút kiépítése után több iparág is rohamos fejlődésnek indult: üveggyár, kriptongyár, a bauxitlelőhelyek feltárása után timföldgyár és az ehhez energiát adó, a helyi szenet felhasználó erőmű épült. A rendszerváltás, az ipar átstrukturálódása után ezeknek a vágányoknak is megszűnt a jelentősége. Ajka és Felsőcsinger között a kétezres évek közepéig rendszeres, a Föld napján indított különvonat közlekedett, majd szép lassan elmaradt ez is. A padragkúti vonalon sem lehet már a bauxitrakodóig elmenni, 2006-ban elbontották a vágányokat.