Egy lépéssel közelebb a megoldáshoz
A tervezet kiindulópontként kétszintű hálózat bevezetését kezdeményezi, amely a teljes uniós hálózatból és a legmagasabb uniós hozzáadott értékeket megjelenítő vonalakat tartalmazó törzshálózatból áll. A 2011-es kezdeményezés a kiemelt törzshálózati folyosókról több államban is tiltakozást váltott ki.
A rendelettervezet szerint az új törzshálózati folyosók lefedik a törzshálózat legfontosabb, határokon átívelő közlekedési áramlatait. Magyarországon ez a Mediterrán folyosó (Ljubljana–Budapest–Záhony), a Hamburg–Ciprus folyosó (Bécs/Pozsony–Budapest–Arad) és a Strasbourg–Duna folyosó.
A javaslat a hálózat kiépítésének végső időpontját 2050. december 31-ben határozta meg. A törzshálózat megvalósításának kötelező dátuma (2030. december 31.) nem változott, de több figyelmet fordítanak a mentességek megadására.
Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára szorgalmazta, hogy a TEN-T rendeletet és az Európai Összekapcsolási Eszköz (CEF) alapról szóló rendeletet a jövőben párhuzamosan tárgyalják, ezt az igényt a két javaslat közti szoros kapcsolat is indokolja.