Egy hónap múlva indul a Teherán-Budapest járat
A járatnyitás azt jelenti, hogy ismét bővül a szélestörzsű gépek köre, amelyek menetrend szerint fordulnak meg Budapesten. A kiírás szerint az Iran Air a magyar főváros és Teherán között A300-assal repül majd, vagyis az európai gyártó legelső típusával, amelyből utasforgalomban már eléggé keveset használnak. A malmői vonalon ugyanakkor az utódtípusnak tekinthető, népszerű, sok példányban üzemeltetett A330-as kéthajtóműves jár majd.
Mindkét járat hetente egyszer közlekedik, mégpedig szombaton.
Az iráni pilóták számára nem lesz ismeretlen Ferihegy, illetve a budapesti légikikötő számára is régebbről ismert vendég lesz az Iran Air valamelyik fehér Airbusa. Az elmúlt évek során ugyanis, amikor érvénybe volt az Irán elleni embargó, az állami légitársaság gépei ugyan repülhettek egyes nyugat-európai nagyvárosokba, Frankfurtba, Amszterdamba, Göteborgba, stb., de ott nem kaphattak üzemanyagot. Viszont rendszeresen tankoltak közép-európai repülőtereken: többek közt Prágában, Kijevben, Belgrádban és Budapesten is.
A járatok tehát rendszerint úgy alakultak, hogy az öreg A300-asok egy töltéssel elrepültek ugyan a nyugat-európai célállomásig, de a visszaútra nem volt elég az egy tankolás, hazafelé ilyen úgynevezett technikai leszállásokkal teljesítették a járatokat. Ami egyben azt jelentette, hogy a gépekre ezeken a közbülső leszállási pontokon nem szállhattak fel utasok, vagyis nem lehetett járatként üzemeltetni a repüléseket mondjuk Budapest és Teherán között.
A történet hullámzó volt, mint portálunk is közölte, volt, amikor letiltották az ilyesfajta technikai leszállásokat, volt, amikor megint megjelentek az iráni gépek Budapesten. A két főváros között azonban most indul először „igazi” menetrend szerinti járat, amelyről a magyar hírforrások először februárban számoltak be, akkor még a márciusi nyitással.
Bizonyára lesznek olyan ferihegyi spotterek, sőt, netán az első járatokon utasként is repülésimádók, akik számára a csemegét épp az jelenti, hogy az irániak gyakorlatilag a legrégebbi, és már valóban utasforgalomban ritkaságnak számító A300-asokat járatják Budapestre, különösen, ha a légitársaságnál még mindig repülő egyetlen első sorozatú B2-200-as változat (lajstromjele EP-IBS, kora több mint 38 év!) érkezik majd és indul a magyar főváros repülőterén. Emellett az altípus mellett ott szerepel a jelzés, miszerint az Iran Air az utolsó üzemeltetője: ugyan a DHL is operál és jár Budapestre is A300-assal, de annak későbbi 600-as cargo-változatával.
Az embargó oldásával tavaly még úgy tűnt, hogy az iráni légiközlekedés, leginkább pedig épp az Iran Air modern utasszállítók százait fogja a következő években megvásárolni és forgalomba állítani, mind az Airbus, mind a Boeing típusaiból. Mindez azonban a jelek szerint alaposan lelassult, a száz-száz gépszám körüli rendelésekből csak két, viszonylag új A330-assal bővíthette eddig a társaság a flottáját tavaly januárban és márciusban. Feltételezések szerint a problémát Irán erősödő szerepvállalása okozza a szíriai konfliktusban, konkrétan fegyverszállítások. A másik zavaró körülmény, hogy a nagy gépvásárlásoknak nem csak az Iran Air lenne a kedvezményezettje, hanem az a Mahan Air, amit nyugaton az iráni titkosszolgálatok cégeként tartanak nyilván.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!