E-útdíj, nyártól
·
2013.04.29. 17:45
Hamarosan a parlament elé kerül az e-útdíj bevezetéséhez szükséges törvényjavaslat és végrehajtási rendelet is – mondta Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár. Pénteken Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter megerősítette: semmi sem veszélyezteti a júliusi indulást - írja a hirado.hu.
Jelenleg egy teherautóval csak úgy lehet közlekedni bizonyos közutakon, ha a tulajdonos fizet érte: egy vagy tíz napra, illetve egy hónapra vonatkozik a díj. Júliustól azonban már nem időalapú, hanem használatarányos lesz az elszámolás. A tervek szerint az e-útdíj megállapításakor figyelembe veszik majd a megtett távolságot, a teherautó súlyát és azt is, hogy hol közlekedik a jármű. Magyarország uniós csatlakozása óta megnégyszereződött az országon áthaladó külföldi kamionok száma, ami óriási terhelést jelent az úthálózatnak. A cél most az, hogy a közlekedők igazságosan viseljék az úthálózat fenntartásának költségeit.
Ezzel lényegesen magasabb bevétel képződik a közúti ágazatban, amiből – reményeink szerint – a közúti hálózat állapotát lényegesen sikerül majd javítani – fogalmazott Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastrukturális területért felelős államtitkára.
Az új díjfizetési módszert a szakmai érdekképviseletek is támogatják. Wáberer György, akinek szállítmányozási cégével pénteken írt alá stratégiai megállapodást a kormány, azt szeretné, ha az e-útdíj bevezetésével egy időben a magyar fuvarozók kedvezményt kapnának az iparűzési- és a súlyadóból, valamint az átírási illetékből.
Éves szinten 150 milliárdos nagyságrendet tervez a kormányzat az úthasználati díj bevételéből. Úgy látjuk, hogy egy 10-15 milliárdos kompenzációs csomaggal a magyarországi fuvarozók versenyképessége tovább javulhat – nyilatkozta a Híradónak Wáberer György, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete korábbi elnöke.
A nemzetgazdasági miniszter azt mondta: tárgyalnak már arról, hogyan mérsékelhetik a hazai fuvarozók terheit. Célunk, hogy az új rendszernek ők ne a vesztesei legyenek, hanem az intézkedések összességét tekintve a nyertesei, és olyan pozitív eredmények szülessenek, amelyek a lépéssel hozzá tudnak járulni a magyar gazdaság stabil növekedéséhez – fejtette ki Varga Mihály. A személyautóknál júliustól még marad a most érvényes e-matricás díjrendszer.
Jelenleg egy teherautóval csak úgy lehet közlekedni bizonyos közutakon, ha a tulajdonos fizet érte: egy vagy tíz napra, illetve egy hónapra vonatkozik a díj. Júliustól azonban már nem időalapú, hanem használatarányos lesz az elszámolás. A tervek szerint az e-útdíj megállapításakor figyelembe veszik majd a megtett távolságot, a teherautó súlyát és azt is, hogy hol közlekedik a jármű. Magyarország uniós csatlakozása óta megnégyszereződött az országon áthaladó külföldi kamionok száma, ami óriási terhelést jelent az úthálózatnak. A cél most az, hogy a közlekedők igazságosan viseljék az úthálózat fenntartásának költségeit.
Ezzel lényegesen magasabb bevétel képződik a közúti ágazatban, amiből – reményeink szerint – a közúti hálózat állapotát lényegesen sikerül majd javítani – fogalmazott Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastrukturális területért felelős államtitkára.
Az új díjfizetési módszert a szakmai érdekképviseletek is támogatják. Wáberer György, akinek szállítmányozási cégével pénteken írt alá stratégiai megállapodást a kormány, azt szeretné, ha az e-útdíj bevezetésével egy időben a magyar fuvarozók kedvezményt kapnának az iparűzési- és a súlyadóból, valamint az átírási illetékből.
Éves szinten 150 milliárdos nagyságrendet tervez a kormányzat az úthasználati díj bevételéből. Úgy látjuk, hogy egy 10-15 milliárdos kompenzációs csomaggal a magyarországi fuvarozók versenyképessége tovább javulhat – nyilatkozta a Híradónak Wáberer György, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete korábbi elnöke.
A nemzetgazdasági miniszter azt mondta: tárgyalnak már arról, hogyan mérsékelhetik a hazai fuvarozók terheit. Célunk, hogy az új rendszernek ők ne a vesztesei legyenek, hanem az intézkedések összességét tekintve a nyertesei, és olyan pozitív eredmények szülessenek, amelyek a lépéssel hozzá tudnak járulni a magyar gazdaság stabil növekedéséhez – fejtette ki Varga Mihály. A személyautóknál júliustól még marad a most érvényes e-matricás díjrendszer.