E-útdíj: nem volt forgalmi zavart okozó körülmény
Ezt a hétfőn indult használatarányos útdíjjal kapcsolatban Kibédi-Varga Lajos, az e-útdíj szakmai projektszóvivője közölte Budapesten, az ÁAK sajtótájékoztatóján. Az ÁAK központjában dolgozó stáb a műszaki-informatikai, ügyfélkezelési, kommunikációs kollégák bevonásával folyamatosan irányítja és kezeli az 1500 értékesítési pont rendszerbe illeszkedését, figyelembe véve az aktuális történéseket. A visszajelzések alapján éjfél óta forgalmi zavart okozó körülményt nem tapasztaltak – mondta Kibédi-Varga Lajos MTI-nek. Hozzátette: az indulás után informatikusaik túlterheléses támadást észleltek, amiről azonnal értesítették a sajtó munkatársait.
Az ügyfelek adatainak védelme és biztonsága úgy kívánta, hogy üzemszünetet rendeljenek el addig, ameddig informatikusaik meg nem győződnek a műszaki-informatikai háttér biztonságáról. Ha beigazolódik, hogy szándékos informatikai támadást intéztek a hálózat ellen, az illetékes hatóságok mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy az elkövetőket megtalálják és felelősségre vonják – közölte a projektszóvivő.
Kibédi-Varga Lajos elmondta: július 1-jén Magyarországon elindult a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszer, az új rendszerben a 3,5 tonnát meghaladó, megengedett össztömegű tehergépjárművek után kell fizetni e-útdíjat.
Kifejtette: a rendszer üzembiztos működése miatt, hogy elkerüljék a kialakuló forgalmi torlódásokat, valamint biztosított legyen a kamionforgalom egyenletes áramlása, üzemszünetet rendeltek el július 1-jén 1.00 órától 3.00 óráig, és ezután 7.30-tól 10 óráig. Ez idő alatt a kamionosok folyamatos tájékoztatást kaptak az ÁAK Zrt. helyszínen tartózkodó munkatársaitól, valamint a rendőrségtől – írja az MTI.
A szóvivő közölte: nem áll fenn olyan műszaki-informatikai probléma, amely a rendszer zavartalan működését befolyásolná, az ÁAK honlapján 9 nyelven adnak folyamatos tájékoztatást a rendszer használatáról, a díjfizetési lehetőségekről.
Arról is szólt, hogy a rendszer kialakításakor áttekintették az eddigi európai bevezetések tapasztalatait, amelyek sok esetben eléggé elszomorító képet mutattak.
Elmondta, hogy volt olyan ország, ahol az indulás pillanatában egyáltalán nem működött a regisztrációs folyamat, és akár fél évvel is el kellett halasztani a rendszer eredetileg tervezett indítását.
A nemzetközi példák alapján elmondható, hogy egy ilyen összetett rendszer indítása a zavartalan áruellátás biztosítása érdekében rugalmas hozzáállást, azonnali beavatkozást igényel. Az üzemszünetek ideje alatt az érintett tehergépjárművek díjmentesen használhatták az e-útdíj rendszer teljes, 6513 kilométer hosszú díjköteles úthálózatát – közölte Kibédi-Varga Lajos.
Elmondta: a kérdéses határátkelőhelyeken nagyfokú együttműködést tapasztaltak, megnyugtató, hogy a tehergépjárművek vezetői türelmesek és megértőek, hiszen a hazai elektronikus díjfizetési rendszer bevezetését már Európa számos más országában megtapasztalhatták.
„Ezúton is köszönjük a hazai fuvarozó érdekképviseletek, így az MKFE, a NiT, a FUVOSZ segítő szándékú együttműködését, építő jellegű észrevételeiket ” – emelte ki.
Hangsúlyozta: a HU-GO elektronikus útdíjszedési rendszer az első 16 óra működési tapasztalatai alapján képes arra, hogy megfeleljen az Európai Unió irányelveinek, és bevételeivel segítheti a hazai közúthálózat fejlesztését – szól az MTI anyaga.
Ezzel szemben a Világgazdaság Online tízkilométeres kamionsorról ír a rajkai határátkelőnél, a HVG olvasói pedig káoszról és túlszámlázásokról beszélnek.